Egy másik modern felfedezése Magyarországon
Szöveg: Laczó Dániel
Magyarországon kétszer terjedt el a modern épÃtészet a világháborút követÅ‘ évtizedben. Az elsÅ‘ a háborút közvetlenül követÅ‘ koalÃciós idÅ‘szak volt, amikor az állami beruházások esetében is egyeduralkodóvá vált a modernizmus. Az 1949-re lezajlott kommunista hatalomátvételt fordulat követte a művelÅ‘déspolitika terén is: a diktatúra a művészeti életre is kiterjedt és a szocialista realista ábrázolásmódot követelte meg az alkotóktól. A Sztálin halálával megkezdÅ‘dött lassú politikai és kulturális enyhülés eredményeként a magyar épÃtészet lassan talált vissza a modernizmushoz. A Magyar ÉpÃtÅ‘művészet elméletÃrói a modernizmus nemzetközi és magyarországi helyzetét is vizsgálták, s eredményeikkel a modern épÃtészet fÅ‘sodrának hazai visszatérésével párhuzamosan fogalmazták meg annak modern ellentézisét. A modernizmus egészét érintÅ‘ kérdések késÅ‘bb a nyugati teoretikusoknál is felmerülnek; a hatvanas évekre kritikus hangok terjednek el és újfajta gondolatokat hirdetnek, ekkor még a modernizmus keretein belül. A modern épÃtészethez való viszonyulás kérdése az 1950-es és 1960-as években azonban máshogyan jelentkezik a zavartalan modernista hagyományokkal rendelkezÅ‘ nyugati országokban, mint Magyarországon, ahol a kultúrpolitikailag erÅ‘sen szabályozott épÃtészeti irányvonal az 1945-öt követÅ‘ évtized elteltével két gyökeres fordulatot véve jut csak el ismét a – visszatérés során szemérmesen csak újnak vagy korszerűnek mondott – modern épÃtészethez. A modern épÃtészet kritikáját a hazai elmélet másként vonta meg, mint Nyugaton; jóllehet ekkor mindkettÅ‘ a modernizmuson belülrÅ‘l fakadt és belül is maradt annak értelmezési keretein.