Kortárs magyar építészet / Építészet és identitás
Szöveg: Somogyi Krisztina, Balázs Mihály
Megalapításának 30. évfordulóját ünnepelte 2023 végén a BME Építőművészeti Doktori Iskola. Az alábbi írás a jubileumra megjelent egyik kiadvány (Kortárs magyar építészet / Építészet és identitás, BME, Budapest, 2022) szerkesztői felvezetője.
A BME Építőművészeti Doktori Iskola az Építési és Közlekedési Minisztériummal együttműködve a 2022/2023 tanévben kutatást végzett Kortárs magyar építészet / Építészet és identitás címmel. A téma aktualitását az adja, hogy az építészeti közbeszédben éppúgy, mint az építészetről szóló új törvény alapelveiben erőteljesen megjelent „a polgári jó ízlés és az építészeti minőség” fogalma. Vannak, akik ezt a nemzet és építészet kontextusában tárgyalják, mások egyenesen nemzeti építészetről beszélnek, megint mások stiláris kérdésként értelmezik. A Doktori Iskola mint tudományos műhely ezeknél elvontabb nézőpontot kínál. Érzékeljük, hogy az épített környezetről való gondolkodás súlypontja elmozdult, az energetikai és környezetvédelmi aspektusok, a szociális vonatkozások és az esztétikai megközelítések mellett előtérbe került az építészet identitásképző szerepe, a globális és lokális jelleg viszonya.
A Doktori Iskola keretében végzett kutatás keretein belül öt témakörbe rendezhető tizenöt tanulmány készült. A témakörök kulcsszavai: nyelv és építészet, szabadság, mítosz, falak, anyag. A tanulmányokban idézett példák, hivatkozások és feltárt történetek meggyőzően mutatják, hogy a személyes motiváltság a minőségi építészet alapja, és hogy az autonóm alkotói személyiség minden korban, minden helyzetben az építészeti kultúra egyik alapvető komponense.