Másképpen tanító terek
Építészek & Gyerekek Konferencia, BME, 2019. május 16.
Szöveg: Somogyi Krisztina
Az épített környezeti nevelés – angol rövidítésben BEE – a nyolcvanas évektől ismert fogalom Magyarországon. Nyári táborok és szabadidős foglalkozások során több építész foglalkozik vele integrált szemlélettel, nagy energiákkal, egyre tudatosabb metodikákkal. Több alkalommal egyetemi képzések indítottak kezdeményezést, amelynek célja az iskolai környezetről való analitikus és kreatív munkafolyamatok ötvözése, a téri kompetenciák és az építészetről szerzett tudás elmélyítése.
A közoktatási törvényben és a Nemzeti Alaptantervben a BEE a vizuális művészethez és a technika tárgyakhoz sorolt tudásterület, „Környezetesztétikai nevelés” címszó alatt a Nemzeti Építészetpolitika része. A BEE ennek ellenére a maga komplexitásában, projekt szemlélettel még nem valósul meg a közoktatásban, ami azért sajnálatos, mert az épített környezet minden ember természetes élménye. Fontos lenne, hogy a jövő generációja kompetensebb módon, nagyobb felelősséggel és jobb szemlélettel találja meg a helyét a világban. A témában szervezett nemzetközi konferenciára 16 országból (Benin, Japán, Feröer-szigetek, Bulgária, Oroszország, Svédország, Egyiptom, Franciaország, Románia, Németország, Izrael, Ausztria, Lengyelország, Olaszország, Törökország, Szerbia) érkeztek a MÉSZ invitálására az UIA Architecture and Children munkacsoport tagjai, hogy féléves munkamegbeszélésükhöz kapcsolódóan konferencián osszák meg tudásukat a témában. 2019. május 16-án a Műegyetem K 210-es termében egy sűrű program keretében elsőként két országos és egy területi modellről, a román, az osztrák és a német rendszer működéséről és mögöttes logikáiról szólt részletes előadás, majd a nap folyamán 12 rövid prezentációban mutatkozott be a világ különböző országainak egy-egy megközelítésmódja vagy projektje. Ezt követően a BME Építőművészeti Doktori Iskolájához kötődő kiváló magyar aktivitások kerültek sorra, majd a nap zárásaként a témához köthető minisztériumok, egyetemek és szakmai szervezetek ültek egy asztalhoz, hogy a közoktatásba való integrálhatóság lehetőségeiről beszélgessenek.