Modern és kritikája
Konceptuális épÃtészeti törekvések a huszadik század második felétÅ‘l napjainkig
Szöveg: Mizsei Anett
A huszadik század épÃtészetének meghatározó stÃlusa, a modernizmus az 1960-as évekre erkölcsi válságba került. Miközben a technológia, a tömeges épÃtkezések igénye, illetve a modernben megjelenÅ‘ pozitÃv komfort- és higiéniai szempontok természetesen továbbra is fontosak voltak, eszmei szempontból többé már nem tudta teljesÃteni az épÃtÅ‘művészet iránt támasztott igényeket és lekövetni az újabb kori társadalmi változásokat. A ’60-as években megjelentek a kritikus hangok, illetve a modernre kritikusan tekintÅ‘ irányzatok. Ezek középpontjában a személyes és autokratikus viselkedéskontroll, a hierarchikus szervezési elvek, a – csak madártávlatból érzékelhetÅ‘ – monumentalitás és geometriai ismétlÅ‘dés mellett az univerzalista megközelÃtés áll. A kulturális különbségek, a környezet-ember viszony félreértése, az emberi tényezÅ‘ túlegyszerűsÃtése és a forma-funkció kapcsolatra alapozott tervezés korlátos volta mind szempontként jelent meg, amikor a modern bÃrálatáról volt szó. Összefoglalva a fentiekben rejlÅ‘ ellentmondás lényegét: bár a modernista elmélet és tervezés elÅ‘szeretettel hivatkozik antropocentrikusságra, valójában a technikai hatékonyság vezérli. Az a gondolkodás, miszerint az épÃtészet az architektúrától és a racionális, funkcionalista megközelÃtéstÅ‘l független jelzéseket, jelentéseket, szimbólumokat hordozhat, a posztmodern idÅ‘szakban jelent meg ismét. Ugyanekkor került az ember valódi igényeinek megértése a kutatások és épÃtészetelmélet fókuszába. A konceptuális épÃtészetet tehát egy, a huszadik században kialakuló válság hÃvta életre, amely válság párhuzamba állÃtható a képzÅ‘művészet területén zajló folyamatokkal.