Sándy – Konok: Metszéspontok
Családtörténeti kiállÃtás a Műcsarnokban, 07. 28. – 10. 25.
Szöveg: Bodó Péter
Fotók: MÉM-MDK
Konok Tamás festÅ‘művész 90. születésnapja alkalmából a Magyar ÉpÃtészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ a Műcsarnokkal közös kiállÃtáson tiszteleg az életmű elÅ‘tt. Konok felmenÅ‘i nagymértékben befolyásolták művészetét, amit a négy generációt átfogó családtörténeti kiállÃtáson mutatnak be a rendezÅ‘k. Külön hangsúlyt fektetnek a közös vonásokra, ezért kapta a tárlat a Metszéspontok alcÃmet.
Konok Tamás dédapja, id. Sándy Gyula szintén festőművész volt, és rajztanárként is dolgozott. Kassán és Eperjesen is élt hosszabb-rövidebb ideig, majd 1871-ben családjával Budára költözött. Gyakran visszajártak a Felvidékre. A nyughatatlan festőt a kirándulások is vonzották, a gyönyörű hegyvidéki tájakat pedig gyakran lefestette. Kirándulásaira gyakran magával vitte fiát, akire főleg a várromok tettek mély benyomást.
Ifj. Sándy Gyula a műszaki érdeklÅ‘dése okán az épÃtészmérnöki pályát választotta. Konok Tamásra Å‘ volt a legnagyobb hatással, Å‘t nevezte elsÅ‘ mesterének, Ãgy a kiállÃtás is leginkább az Å‘ munkásságának bemutatására koncentrál. Sándy Gyulához a gyermekkorában látott várak miatt a középkori stÃlusok álltak közel. A Királyi József Műegyetemen Steindl Imre és Pecz Samu volt a két legmeghatározóbb tanára. Pecz téglahomlokzatú neoromán, illetve neogótikus épületei mintát adtak Sándynak, aki azonban már fiatalon egyéni stÃlus kialakÃtására törekedett, Ãgy alkotásaiba beépÃtette az éppen divatos áramlatok elemeit is. A kiállÃtás öt szekcióban mutatja be az életművet: az elsÅ‘ben a legkorábbi épületei kapnak helyet, melyeken a neogótikát a népi épÃtészeti elemekkel, illetve a magyaros szecesszióval vegyÃtette.
Id. Konok Tamás katonatiszti pályája ellenére mindig fogékony volt a művészetek iránt. Nagyon szerette a komolyzenét, hÃrnevet azonban fényképeivel szerzett.
Ifj. Konok Tamás ötvenes években kezdÅ‘dött és napjainkban is aktÃv festÅ‘i pályáját huszonegy alkotással mutatja be a kiállÃtás.