SOS Brutalizmus
Mentsük meg a betonszörnyeket
DAM, Frankfurt, 2017. november 9. – 2018. április 2.
Szöveg: Szegő György
Fotók: DAM
Az 1950-es, 60-as, 70-es évek brutalista épÃtészetét elÅ‘ször tekinti át világpanoráma-kiállÃtás. A mentÅ‘szándék mögött a Frankfurti ÉpÃtészeti Múzeum és a Wüstenrot AlapÃtvány összefogása áll. Egy kiinduló adatbázis 1000 példával és modellekkel szélesÃti ki a tárlat fotó- és tervanyagát (http://www.sosbrutalism.org/).
A kiállÃtáson központi szerepet kap a beton brut francia kifejezés, amit magyarul elÅ‘bb hÃven nyersbetonnak, majd látszóbetonnak fordÃtottunk. a tárlat legkorábbi csúcspéldái: Alfred Neumann-Zvi Hecker-Elder Sharon az izraeli Bat Yam-i városházával (1961–1963), illetve Claude Perrault-Paul Virilio a Sainte Bernadette de Banley Nevers-i templommal. ElÅ‘bbi fotóján balett-táncos ünnepli a házat – ahogyan Nicolas Schöffer egyik mobil plasztikájának 1960-as évekbeli performanszán Maurice Béjart táncosai üdvözölték a szép új világot – éppen a Marseille-i Unité d’Habitation nyersbeton tetÅ‘plasztikáival a háttérben. Az elÅ‘zményekben benne vannak a pusztulásra utaló épÃtmények is, Virilio második világháborús náci bunker-apoteózisa és az új Izrael holokausztból való feltámadásának épÃtészeti metaforái – amit bizarr prológusként most éppen egy német múzeumban láthatunk.