Tér és tanulás
a CAN Architects téri-pedagógiai munkássága
Szöveg: Cseh András DLA, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám
A CAN Architects alapításakor olyan építészcsapat állt össze, akik egyszerre aktív tervező építészek és oktatók. Különböző korosztályok együttműködésében megtanulták, hogy az eltérő meglévő tudás, kreativitás és kezdeményezőkészség jól kiegészítheti egymást. Erre építve jelent meg a közösségi tervezés az iroda megalapítása utáni munkákban, melyek között mérföldkőnek számít a 2018-2020 között tervezett mosonmagyaróvári Piarista Iskolaközpont.
Magyarországon a komplex építészeti és pedagógiai megújulás kevés iskolában lehetséges, elsősorban anyagi okok miatt, miközben a pedagógusok jelentős része nyitott 21. századi pedagógiák alkalmazására. Ezért olyan projektet építettek fel, ami hasonló összetettséget biztosít az iskolák számára, jelentősen kevesebb pénzből. A Bazalt Iskola projektjük keretében közösségi tervezés, majd építés során kültéri tantermeket hoznak létre a közoktatásban működő iskolák diákjaival és tanáraival, amelyekhez pedagógiai módszertanokat is fejlesztenek. Az eddig elkészült 22 Bazalt Tanterem országos hálózattá alakul. Céljuk, hogy 15 éven belül minden iskola számára elérhető legyen a frontális oktatáson túlmutató tanulási tér, az iskola beltereit kiegészítő kültéri hely. A Pannon Egyetem új óvópedagógus- és tanítóképzésében „Tér, tárgy, kép” címmel indítottak tantárgysorozatot, az ELTE Környezetpszichológia Szakpszichológus képzésében pedig Dúll Andreával együttműködve a tanulási terek környezetpszichológiáját oktatják. Az elmúlt években kidolgoztak három foglalkozás-csomagot dolgoztunk ki, amely az épített környezeti nevelést megvalósíthatóvá teszi otthoni környezetben: ez a CAN EDU Home Edition, melyet világszerte több helyen használnak.