8. Budapesti ÉpÃtészeti Filmnapok
2016. március 3-6.
Szöveg: Zöldi Anna
A 8. Budapesti ÉpÃtészeti Filmnapok ezúttal is tartotta magát vállalt küldetéséhez Az immár a régió legrangosabb rendezvényévé vált filmszemle az épÃtészetet nem művészi kimonóban és nem is magasztos palástban idézi meg, hanem a mindennapok jelmezében: otthonkában, vagy esetenként vasalt öltönyben, ha a helyzet és az érdek úgy kÃvánja.
Nem menekülhetsz az épÃtészet elÅ‘l – állÃtja a Kortárs ÉpÃtészeti Központ, a fesztivál ötletgazdája és szervezÅ‘je. Minimum kétértelmű kijelentés, amit a korántsem kizárólag a szakmának szánt válogatás azután mindahány értelmében tételesen igazol. Egyrészt triviális – nincs menekvés, mindnyájan az épÃtészet felhasználói vagyunk, ráadásul többségben városi patkányok, akik készen kapják az odúikat, és sok esetben vajmi kevés beleszólásuk van abba, hová vezet akijárat. Az, amit ma épÃtészetnek nevezünk, egyre inkább a hétköznapi igényeket szolgálja, szemben a történeti korok transzcendenciával átitatott épület-csodáival. A feladat nagyon is prózai, és ezzel párhuzamosan egyre inkább elÅ‘térbe kerül az épület és ember viszonya, legyen szó Berlin fÅ‘terérÅ‘l, vagy egy városi disznóólról Ukrajnában. A fesztivál filmjei közül sok ezt a megélt épÃtészetet állÃtotta fókuszba. Kiemelt témaként foglakozott a városi terekkel, a berlini Alexanderplatz ellentmondásos tervpályázatától a Széll Kálmán tér átépÃtésén át a Lechner tudásközpont archÃvumából válogatott szocialista városközpontokat bemutató filmekig. A magyar anyag jelenléte jó irány, és talán azt jelzi, hogy készülnek és készültek itthon is élvezhetÅ‘ dokumentumok e tárgyban- hisz a fesztiválra válogatott alkotások kerülnek.
Berlin példája azonban már átvezet a mottó másik értelmezéséhez: épÃtészet nem csak szolgálat, hanem hatalmas üzlet is, és ehhez mérten agresszÃv – bekerÃt és leterÃt, befurakszik a föld alá, és minden talpalatnyi helyet birtokba próbál venni, ahol hasznot remél. (Milliós földalatti háború James Dawson, 2015). A fesztivál nyitófilmje KÃnába kalauzolt, (A kÃnai polgármester, Zhou Hao, 2015), és persze KÃna amúgy is bÅ‘ven kÃnálja az extremitásokat e téren (Paloták földjén Adam Smith, Song Ting, 2015, Bérelj külföldit kÃnában! David Borenstein, 2015). De nem kell ilyen messzire menni – az Alexanderplatz pályázata (Végállomás, Alexanderplatz Hans Christian Post, 2015) ékesszólóan mutatta, hogy mi a különbség a nyertes Hans Kollhoff beszédes nevű Kis Manhattan tervének üzleti szelleme, Daniel Libeskind épÃtÅ‘művészeti attitüdje, és a harmadik helyezett, eredetileg keletnémet származású tervezÅ‘ közösségi és városhasználati szempontokat elÅ‘térbe helyezÅ‘ megközelÃtése közt.
Rendes fesztiválhoz illÅ‘en az aktualitások is terÃtékre kerültek: az olimpia és városfejlesztés Görögországban, múzeumépÃtés Hollandiában, és a mi leendÅ‘ Nemzeti Galériánkat tervezÅ‘ épÃtészpáros Kazuyo Sejima, és Ryue Nishizawa munkásságának ékes darabjai mellett helyet kapott egy blokkban a monori biobrikett-szárÃtó története is. A legellenszenvesebb ingatlanfejlesztÅ‘ cÃmét a skót gazdák földjén golfpályát épÃtÅ‘ Donald Tump nyerte el (Le vagytok Trumpolva! Anthony Baxter, 2011). PozitÃv példaként a paradicsomi élÅ‘világgal, ám megélhetést kÃnáló munkával már nem rendelkezÅ‘ Fogo szigetek megújulását követhettük nyomon. Egy hazatelepülÅ‘ épÃtész és befektetÅ‘ összefogásával létrehozott alkotótelep a minÅ‘ségi épÃtészet és a közösségteremtÅ‘ innováció eszközével elérte, hogy a sziget imsét képes legyen az önfenntartásra, és újra birtokba vegye a megújulásra képes generáció. A fesztivál filmjei nem mondtak mást, mint amit amúgy is tudunk, de nem árt ismételni: épÃteni felelÅ‘sség, kis közösségek, de akár az egész emberiség iránt.