A Bigot-pavilon
Szecessziós épületkerámiák Párizsból
Iparművészeti Múzeum, 2013. 04. 26. – 09. 15.
Az Iparművészeti Múzeum 2013-as programjának egyik fő hangsúlya a szecesszió művészetének bemutatása, e program keretében mutatta be Alexandre Bigot szecessziós épületkerámiai mintakollekcióját, az úgynevezett Bigot-pavilont, amelyet Radisics Jenő 1900-ban a párizsi világkiállításon vásárolt, eddig még soha nem került bemutatásra.
1900-ban a francia fővárosban rendezték meg a „szecesszió világkiállítását”. A magyar állam támogatásával az Iparművészeti Múzeum akkori főigazgatója, Radisics Jenő a kiállítás legkvalitásosabb darabjait vásárolhatta meg, kivételesen magas összeg felett rendelkezve. A tárgyak között volt Alexandre Bigot (1862–1927) szecessziós építészeti mintadarabokból, elemekből – falburkolatokból, kandallókeretekből, plasztikus díszű oszlopokból, konzolokból, frízekből – összeállított pavilonja is, amelyet a kiállítás bontását követően Budapestre hozattak. A monumentális építészeti kerámiák azonban eddig még sohasem kerültek bemutatásra, csak kisebb válogatásokat láthatott belőle a közönség. Az építészeti kerámiák tervezői a korszak olyan kiváló francia építészei, szobrászai voltak, mint Jules Lavirotte (1864–1924) vagy Paul Jouve (1878–1973). A kiállítás épületkerámiáinak párdarabjai szecessziós párizsi házak, paloták homlokzatain láthatók ma is.
A kiállítás a múzeum számára is aktuális: a Lechner-épület teljes rekonstrukciója előtt álló Iparművészeti Múzeum célja, hogy a közönségnek a jövőben méltó módon mutathassa be gyűjteménye egészét. A Bigot épületkerámiák prezentációja része ennek a szándéknak: a kiemelkedő és állandó kiállításra váró gyűjteményi együttesek bemutatása.
G. E.