A Zene Háza Észtországban
Arvo Pärt Központ tervpályázata, FUGA, 2015. május 7-31.
Szöveg: Götz Eszter
Idén ünnepli a világ a kortárs minimalista zene egyik legnagyobb hatású alkotójának, Arvo Pärt észt zeneszerzÅ‘nek 80. születésnapját. A rendezvénysorozathoz kapcsolódik a FUGA májusi kiállÃtása, melyen bemutatja az észtországi Arvo Pärt zenei központ épületére 2013-ban kiÃrt, kétfordulós nemzetközi tervpályázat nyertes és dÃjazott pályamunkáit.
A nyolcvanas években a Szovjetunióból emigrált zeneszerzÅ‘ és családja 2010-ben alapÃtotta egy Tallinn melletti fenyves közepén, a tengerparti Laulasmaa-ban a nevét viselÅ‘ zenei és oktatóközpontot, azzal a céllal, hogy a zenész pályáját dokumentáló archÃvum mellett közösségi tér, kisebb koncertekre, zenehallgatásra alkalmas helyiségeket is befogadjon. Az intézmény megnyitását 2018-ra, az Észt Köztársaság kikiáltásának 100. évfordulójára tervezik. A tervpályázat elsÅ‘ fordulója 71 tervet hozott, ezek közül a zsűri 11 országból származó 17 épÃtész csapatot kért fel a második fordulóban a részletes kidolgozásra. A pályázat gyÅ‘ztese Tabula Rasa jeligével a spanyol Nieto Sobejano Arquitectos lett; idÅ‘közben nálunk az Új Nemzeti Galéria – Ludwig Múzeum pályázatán szintén az Å‘ tervük kapott megosztott elsÅ‘ dÃjat. A második helyezett az amerikai Allied Works Architecture, a harmadik az észt Kavakava épÃtésziroda terve lett. A zsűritÅ‘l különdÃjat kapott a dán Henning Larsen Architects, elismerésben részesült a belga OFFICE, az osztrák Coop Himmelb(l)au és a szlovén Ofis Arhitekti csapata.
A nyertesek és a kiemelt pályaművek tervei és makettjei most a FUGA kiállÃtásán általános tanulságokat kÃnálnak. A tervekre jellemzÅ‘ a természetes környezethez igazodó anyaghasználat és a belsÅ‘ térsorok finom egymáshoz rendelése, a zenei ritmusú komponálás. Az elsÅ‘ dÃjas terv kifejezetten Pärt zenéjébÅ‘l indult ki: hasonlóan az Å‘ kompozÃcióihoz, az épület is permutatÃv elemek rendszerébÅ‘l épÃtkezik. A hangok és a csend, az épÃtett és a természeti környezet határait fejezi ki a szabályos ötszögekre osztott tereit két Ãves fal öleli körül, ezek választják el a nyilvánosabb tereket a kisebb, intimebb, elmélyülést szolgáló enteriÅ‘röktÅ‘l. A hatalmas üvegfelületekkel a külsÅ‘ látvány szinte eggyé válik a belsÅ‘vel. A különlegesen formált tetÅ‘ lehetÅ‘vé teszik, hogy egyetlen fát se kelljen kivágni a telken, a tetÅ‘bÅ‘l spirális lépcsÅ‘t rejtÅ‘, könnyűszerkezetes kis kilátó néz a fák fölött a tenger irányába.