dOCUMENTA (13)- Magyar részvétel
Kassel, Németország
2012. június 9 – szeptember 16.
Művészeti vezető: Carolyn Christov-Bakargiev
A dOCUMENTA (13) az elkötelezett, különböző ügyeket felvállaló és azok mentén bátran állást foglaló, a teóriával aktív kapcsolatot ápoló művészi gyakorlatokat állítja középpontba. Olyan területeket érint, ahol a politika, a művészet és a tudományok szétválaszthatatlanok. Teszi ezt teljességre törekvő, nem a nyelv elsődlegességén alapuló megközelítéssel, mely szkeptikus a gazdasági növekedésbe vetett hittel.
A különféle helyszínekkel való dialógus-teremtés is fontos célkitűzése a kiállításnak. A hagyományos kasseli kiállítóhelyek – mint a Fridericianum, a Neue Galerie vagy a documenta-Halle – mellett számos további lokáció (többek között az Orangerie, Ottoneum, Karlsaue Park, Hauptbahnhof, Grimm Múzeum) is bekapcsolódik a programba. Emellett külső, így kabuli (Afganisztán), kairói (Egyiptom) és banff-i (Kanada) szemináriumok, előadások, kiállítások is zajlanak a nyár folyamán.
Magyar résztvevők
A nemzetközi művészeti élet legrangosabb eseménye, a documenta több mint ötvenéves történetében még sosem volt példa olyan intenzív magyar jelenlétre, mint idén. Három képzőművész – St.Turba Tamás, Csörgő Attila és Csákány István – is meghívást kapott a kiállításra, míg Páldi Lívia művészettörténész, kurátor önálló projekttel szerepel a programban. Továbbá a 100 Notes – 100 Thoughts című, a kiállítást kísérő kiadványsorozatban három magyar szerző – Lukács György, Tamás Gáspár Miklós és György Péter – esszéje is megjelent. Büszkék vagyunk rá, hogy az ACAX a dOCUMENTA (13) egyetlen hivatalos magyar partnere. Az esemény kurátora, Carolyn Christov-Bakargiev az ACAX kezdeményezésére és szakmai meghívására, a Check-in Budapest vizitorprogram keretében látogatott Budapestre és ismerkedett meg a hazai művészeti élettel. A kiállításra készülő új, nagyléptékű installációk megvalósítását az ACAX mind szakmailag, mind anyagilag támogatta.
St.Turba Tamás Csehszlovák Rádió 1968 című objektje, amelyet a Varsói Szerződés tagállamainak 1968-as, csehszlovákiai invázióját követően, 1969-ben az ellenállás és a szolidaritás jegyében készített, a kiállítás központi helyszínén, a Fridericianum rotundájában, a Brain-ben látható. Csörgő Attila Squaring the Circle című fényinstallációjával a kör köztudottan lehetetlen négyszögesítését valósítja meg. A művésztől megszokott játékossággal és alapossággal létrehozott, szokatlan vizuális élményeken alapuló mű a Karlsaue parkban kapott helyett. Csákány István installációja, a Ghost Keeping a Hauptbanhhof egyik önálló csarnokában látható. A mű egy varroda fából kifaragott, életnagyságúnál valamivel nagyobb modellje. A gépsorok melletti öltönyös, fej nélküli bábuk éles ellentétben állnak a varroda láthatatlan dolgozóinak mindennapjaival.
Páldi Lívia To Be Corrected – Abstracts for a Hörspiel című, Breitenauról szóló rádiójátéka jegyzetek, reflexiók, megfigyelések, beszélgetések részleteinek kollázsa. Kiindulópontja a Kassel melletti egykori bencés kolostor, később dologház, majd náci munka-nevelő tábor, az 1950-es évektől pedig leány nevelőintézetként működő épület, mint a „büntetés történelmi helyszíne”. A mű továbbá az 1970-es évektől induló kutatást és emlékhely-múzeum-archívum kialakításának intézménytörténetét is nyomon követi. A hangjáték referenciaként használ különböző dokumentumokat, irodalmi anyagokat, filmeket, és műalkotásokat de elsősorban művészekkel és kutatókkal – Gunnar Richter, Dietfrid Krause-Vilmar, Mechthild Bereswill, Karen Wagels, Ines Schaber, Avery F. Gordon, Clemens von Wedemeyer, György Péter – folytatott beszélgetésekre épül.
A dOCUMENTA (13) 100 Notes – 100 Thoughts című kiadványsorozatában három magyar szerzőt is találunk: György Péter The Two Kassels: Same Time, Another Space című esszéje a Kassel melletti Breitenau rétegzett, terhelt történetével foglalkozik, míg Tamás Gáspár Miklós Innocent Power című írása a hatalom mibenlétét tárgyalja, részben a kortárs képzőművészet tükrében. Lukács György két esszéje, a Notes on Georg Simmel’s Lessons és a Sociology of Art, egy 1973-ban felfedezett levelekből és szövegfragmentumokból álló, Heidelberg Suitcase néven ismertté vált jegyzetfüzetből származik. Mindkét írás Páldi Lívia bevezetőjével jelent meg.
Kapcsolódó programok:
2012. július 15. 20:30, Gloria Mozi
St.Turba Tamás: Kentaur
1973-75, 16 mm, fekete-fehér, 39 perc
Magyar Dezső: Agitátorok
1969 / 1971, 78 min
Balázs Béla Stúdió, Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet
A vetítéseket bevezeti: Adam Kleinman
Az elveszett, majd 1983-ban megtalált és erősen megrongálódott Kentaur-kópia digitális felújítása a Ludwig Múzeum / ACAX kezdeményezésére és koordinálásával történt 2009-ben.
2012. július 22. 19.00-23.00
Páldi Lívia: To Be Corrected – Abstracts for a Hörspiel – rádiójáték
20:00: Beszélgetés Avery F. Gordon, Gunnar Richter és Ines Schaber részvételével, moderátor: Páldi Lívia (angol nyelven)
22:00: rádiójáték a hr2 kultur (FM 93,7) adón
A rádióadást követően a hanganyag elérhető lesz a documenta honlapján.
Photo credits:
István Csákány: Ghost Keeping, 2012, Mixed media, Dimensions variable, Courtesy István Csákány, Commissioned and produced by dOCUMENTA (13) with the support of Horvath Art Foundation, Budapest; ACAX | Agency for Contemporary Art Exchange, Department of Ludwig Museum—Museum of Contemporary Art, Budapest; Zsolt Somlói/Katalin Spengler; Péter Szauer; Levente B. Málnay; Andrea Dénes/Balázs Árpád; László Gerő; Zoltán Bodnár; Dr. Imre Balogh; Pálfi György; Ahlers AG, Herford
Photo: Henrik Stromberg
Attila Csörgő: Squaring the Circle, 2012, Light installation with mirror, lamp, water drop, water, aluminum container, 180 × 80 × 80 cm, Courtesy Attila Csörgő, Commissioned and produced by dOCUMENTA (13) with the support of ACAX | Agency for Contemporary Art Exchange, Department of Ludwig Museum—Museum of Contemporary Art, Budapest; Laboratoire Astroparticules, Université Paris VII; Fondation de France; Objet de Production, Paris
Photo: Nils Klinger
(http://www.acax.hu)