Kepes György
Tate Liverpool, 2015. március 6 – május 31.
Szöveg: Pálinkás Edit
A szigetország első önálló Kepes tárlatának a Tate Liverpool ad otthont, amely a művész 1938-42 között, Chicagóban készített fotóiból, fotomontázsaiból és fotogramjaiból nyújt válogatást. A kiállítás a múzeum Szürreális tájképek évadába illeszkedik, ahol három párhuzamos – Kepes mellett Leonora Carrington festményeit és Cathy Wilkes installációit bemutató – tárlat foglalkozik a téma különböző megközelítésével. Az eltérő műfajban készült alkotások ellenére a kurátorok arra irányítják a figyelmet, hogyan kapcsolódik össze a három művész munkássága a szürrealitás érzését keltő közös témák, motívumok és tárgyak használata révén.
Munkáiban Kepes – sokrétű érdeklődésének megfelelően – a vizuális művészet, a tudomány, a technológia és a természet közötti határok átjárhatóságát kutatja. 1944-ben jelent meg A látás nyelve című korszakalkotó könyve, amelyben kijelenti, hogy a vizuális nyelv bármely más kommunikációs eszköznél hatékonyabban képes az ismeretek terjesztésére. A Liverpoolban most kiállított nyolcvan mű pontosan ebben az időszakban keletkezett.
A kiállításon szerepel Kepes hat kötetből álló antológiája is, amely vezető művészek, tudósok, zenészek, dizájnerek és filozófusok esszéit gyűjti össze a szimmetria, a ritmus és mozgás, a természet és környezet témaköreiben, valamint kitér a dizájn társadalmi hatásainak vizsgálatára is.