Kepes György
Tate Liverpool, 2015. március 6 – május 31.
Szöveg: Pálinkás Edit

Kepes György: Propeller, 1939-40 © Estate of György Kepes
A szigetország elsÅ‘ önálló Kepes tárlatának a Tate Liverpool ad otthont, amely a művész 1938-42 között, Chicagóban készÃtett fotóiból, fotomontázsaiból és fotogramjaiból nyújt válogatást. A kiállÃtás a múzeum Szürreális tájképek évadába illeszkedik, ahol három párhuzamos – Kepes mellett Leonora Carrington festményeit és Cathy Wilkes installációit bemutató – tárlat foglalkozik a téma különbözÅ‘ megközelÃtésével. Az eltérÅ‘ műfajban készült alkotások ellenére a kurátorok arra irányÃtják a figyelmet, hogyan kapcsolódik össze a három művész munkássága a szürrealitás érzését keltÅ‘ közös témák, motÃvumok és tárgyak használata révén.
Munkáiban Kepes – sokrétű érdeklÅ‘désének megfelelÅ‘en – a vizuális művészet, a tudomány, a technológia és a természet közötti határok átjárhatóságát kutatja. 1944-ben jelent meg A látás nyelve cÃmű korszakalkotó könyve, amelyben kijelenti, hogy a vizuális nyelv bármely más kommunikációs eszköznél hatékonyabban képes az ismeretek terjesztésére. A Liverpoolban most kiállÃtott nyolcvan mű pontosan ebben az idÅ‘szakban keletkezett.
A kiállÃtáson szerepel Kepes hat kötetbÅ‘l álló antológiája is, amely vezetÅ‘ művészek, tudósok, zenészek, dizájnerek és filozófusok esszéit gyűjti össze a szimmetria, a ritmus és mozgás, a természet és környezet témaköreiben, valamint kitér a dizájn társadalmi hatásainak vizsgálatára is.