Fény és panoráma
A Budaörsi Repülőtér metamorfózisai
FUGA, 2018. október 17 – november 12.
Szöveg: FUGA
A Budaörsi reptér történetét megidézÅ‘ kiállÃtást mutatott be Cs. Plank Ibolya fotótörténész és Csengel Péter jogász, műemléki kutató a FUGA-ban. A kiállÃtás középpontjában a jelenleg puszuló állapotban lévÅ‘ körkép állt, amely az egykori utasváró mellvédjét dÃszÃtette.
A Mátyásföldi repülÅ‘teret felváltó, elsÅ‘ modern közforgalmi repülÅ‘tér Budaörsön épület fel, Králik János és Bierbauer Virgil egyesÃtett terveinek kidoglozásával, nagy hangárját Czakó László és Méhes György tervezte. Az épÃtkezés 1937-ben fejezÅ‘dött be. Mindkét létesÃtmény épÃtészeti bravúrnak számÃtott a maga korában, a körépület az utasforgalom szervezésének racionalizálásával és a modern épÃtészeti stÃlus alkalmazásával teremtett újat a repülÅ‘terek addig ismert épÃtészetében, mÃg a nagyhangár egyedülálló méreteivel az 1930-as évek Európájában a legnagyobb feszÃtÅ‘műves szerkezetű hangár épületét hozta létre.
A forgalmi épület kétségtelenül legkülönösebb belsőépÃtészeti dekorációs eleme az utasváró mellvédjén elhelyezett fotófrÃz. A 44 méteres kompozÃció 1937-ben, az épÃtészés utolsó évében készült el Bierbauer és Marsovszkyné Ackermann Ada fotográfusnÅ‘ közös koncepciója alapján, és a repülés népszerűsÃtése mellett elsÅ‘dleges funkciója az utazás hangulatát elÅ‘készÃtÅ‘ környezet tudatos kialakÃtása volt. “A téma a mai embert nagyon is érdekli: aki repül, közel érzi magát a falkép tartalmi adottságaihoz, aki pedig még nem repül, azt felizgatja és kedvet ad neki e csodálatos élmény megismerésére.” – Ãrta Bierbauer 1937-ben. A montázstechnikára épülÅ‘ körkép tökéletesen illeszkedett a repülÅ‘tér funkciójához és a térhez, amellyel ma is szerves egységben áll. A művészeti irányzatok körül leginkább a futurizmus, az expresszionizmus és a szürrealizmus hatásai fedezhetÅ‘k fel a mű alapkoncepciójában és megformálásában.