Fényarchitektúra
Műcsarnok, 2019. augusztus 4-25.
Szöveg: Horváth Éva Mónika
Fotók: Hlinka Zsolt
Koncentrált egyszerűség, erÅ‘s koncepció, összehangolt alkotói és tervezÅ‘i folyamatok eredménye Műcsarnokban a II. ÉpÃtészeti Nemzeti Szalon részeként kialakÃtott, Fényarchitektúra cÃmű látványos alkotás. Leginkább a konkrét művészet körébe tartozna – nagyvonalú közvetÃtése az elemi geometriai testek egymásba való átalakulásának –, ha nem lenne felvállalt épÃtészeti vonatkozása.
Botzheim Bálint és Böröcz Sándor kurátorok installációja egy blackbox térben univerzumként kelti életre az épÃtészeti alapformák egymásba való átalakulását. A virtuális elemek segÃtségével a tér megmozdul, és az alakzatok mozgását a nézÅ‘ nemcsak frontális elÅ‘adásként követheti, hanem önmaga is szabadon sétálhat a fénytérben, Ãgy a formák alakulását mintegy belülrÅ‘l is szemlélheti. Az animációban a természet formáit hűen követÅ‘ épÃtészeti geometriától kezdve az absztrahált természeti formákon át egészen a virtuális tér által nyújtott újgeometriai formákig jutunk el. Mátrai Péter épÃtésznek az installációhoz komponált zeneműve harmonikus hangközök diagonálmátrixa, ami a felvillanó fényforrások ritmusát követi.
A fénypontok terjedése kitölti a teret, miközben a közepén negatÃv tér keletkezik. A forma szűkül, fekete vonallá válik, majd eltűnik. A felvillanó járatok hálója egyre szabályosabbá válik, a minta lebegÅ‘ formákba rendezÅ‘dik és összevonódik. Sűrű fénynyalábok hálózzák be a teret, majd összezsugorodnak egyetlen kis gömbben. A fénypont növekszik, gömböccé duzzad, felülete mozgásba jön és blobszerű alakokat ölt. A test negatÃv formaként kezd lebegni a felhÅ‘szerű alakzatban. A fényfolt fölfelé mozdul, kiszabadul a mátrixból, a forma kemény kontúrokkal visszatér, a körvonalak felpuhulnak, a fénytest beszűkül és negatÃv teret képez, majd megnyúlik, karcsú oszloppá csavarodik. Végül minden feszültség feloldódik, az alakzatok puhán egymásba olvadnak, és visszatérünk az animáció elejére.
A fényinstalláció egy 16x16x10 RGB pixelbÅ‘l álló mátrix, aminek közepében szabálytalan, 5 pixel magas folyosót alakÃtottak ki. A fénymátrix közel 2500 egyedileg cÃmezhetÅ‘ és vezérelhetÅ‘ pixelt jelent, 16 Art-Net universe-en elosztva. Az eszményi forma a fénypászmák által életre hÃvott epizódokban – már-már etűdökben – az organikus–modern–újgeometria útvonalán haladva teljesÃti ki a folyamatot. Az ÉpÃtészeti Szalon ezzel a kiállÃtással emlékezik meg a Bauhaus alapÃtásának 100. évfordulóján a magyar származású fénymesterekre, elsÅ‘sorban Moholy-Nagy Lászlóra, SebÅ‘k Istvánra és Weininger Andorra.