Frau Architekt, NÅ‘k az épÃtészetben száz éve
DAM, Frankfurt, 2017. szeptember 30. – 2018. március 8.
Szöveg: Götz Eszter
Az utóbbi két évtizedet meghatározó genderkutatásokból Magyarországon rendre kimaradt a nÅ‘i épÃtészek szerepének vizsgálata. Egyedül Simon Mariann publikációi tartják a köztudatban a témát, az Å‘ 2003-ban megjelent kötete (Valami más – Beszélgetések épÃtésznÅ‘kkel, Terc kiadó) Ãgy feladta a leckét az épÃtészettörténészeknek. 2016-ban angol nyelven jelent meg Simon Mariann és Mary Pepchinski tanulmánykötete Ideologically Equals. Women Architects in Socialist Europe 1945–1989 cÃmmel (lásd MÉ 2017/1).
A frankfurti Deutsches Architekturmuseum most bemutatott kiállÃtása távolabbra, több mint száz évre tekint vissza, az elsÅ‘ lépésekhez, amikor nÅ‘k épÃtész diplomához juthattak. A kurátorok a 22 portré, az épÃtésznÅ‘k tervei és megvalósult munkái mellé személyes történeteket illesztettek, hogy a szakmai oldal a szélesebb társadalmi összefüggései – legalábbis a németországi közegben – plasztikusan kirajzolódjanak. Nevet és arcot adtak egy szociológiai kérdéskörnek. A nőépÃtészek bemutatása szakmai szempontból az elmúlt száz év európai épÃtészetének karakterérÅ‘l is sokat elmond. És ma, amikor az épÃtészhallgatók aránya már több mint 50%, ennek ellenére a szakma még mindig férfias karakterű, ez nem elhanyagolható szempont.
A kiállÃtáson megidézett, idÅ‘rendben elsÅ‘ épÃtész Emilie Winkelmann, 1907-ben Å‘ alapÃtotta Németországban az elsÅ‘ épÃtész stúdiót. A kronológia másik végén a két Berlin 1990-es egyesÃtésével létrejött mai Németország épÃtészete. MűvelÅ‘i között néhány olyan nÅ‘t is bemutat a tárlat, kiemelve Å‘ket a névtelenségbÅ‘l, akiket a széles közönség korábban alig ismert. A teljesség helyett egyelÅ‘re csak egy erÅ‘s kérdésfelvetés fogalmazódott meg, de jól van Ãgy: az összeállÃtással csak megkezdÅ‘dött a nÅ‘i épÃtészek helyének megfelelÅ‘ kijelölése, a folytatás a következÅ‘ nemzedékek feladata lesz.