Mario Merz: Igloos
Pirelli HangarBicocca, Milánó, 2018. október 25. – 2019. február 24.
Szöveg: Botzheim Bálint
Milánóban, Mario Merz szülÅ‘városában nyÃlik a művész emlékkiállÃtása, mely az életmű legmeghatározóbb objektjére az iglura fókuszál. Több mint 30 darabot állÃtanak ki a Pirelli hangár hatalmas tereiben. Merz 1968-tól kezdve készÃtett iglukat, számára ez világ-szimbólum volt, s egyben a gyógyÃtó mágia eszköze, mellyel a természet és az ember alkotta világ harmóniáját kÃvánta újrateremteni – már akkor. A művész mint nomád – Ãrta róla Germano Celant művészettörténész, aki a Mario Merzhez hasonlóan alkotó, a nomád művészettÅ‘l inspirált művészeket az általa javasolt (és késÅ‘bb elterjedt) Arte Povera irányzatba sorolta. Az iglu mint hajlék archetÃpus az ember által épÃtett környezet metafórája, Merz szándékosan ütközteti természetbÅ‘l vett elemekkel, sárral, ágakkal, szÅ‘rrel – összegyógyÃtja ami szétszakadt. Ugyanakkor a tartóvázig lecsupaszÃtott iglu a kint és bent fogalmát is egyesÃti, konceptuális objekt de már a megvalósÃtást is magában hordozza. Az iglukat sokszor performance keretében épÃtette. Merz 1970-tÅ‘l kezdve a természet alakÃtó erÅ‘inek matematikai összefüggéseit kutatta, s jelenÃtette meg az iglukon a Fibonacci számsor elemeivel. A kiállÃtás áttekintést nyújt Mario Merz munkásságáról, múzeumokból és magángyűjteményekbÅ‘l kölcsönözték az iglukat, melyek most elÅ‘ször láthatók egy helyen ilyen nagy számban.