Mario Merz: Igloos
Pirelli HangarBicocca, Milánó, 2018. október 25. – 2019. február 24.
Szöveg: Botzheim Bálint
Milánóban, Mario Merz szülővárosában nyílik a művész emlékkiállítása, mely az életmű legmeghatározóbb objektjére az iglura fókuszál. Több mint 30 darabot állítanak ki a Pirelli hangár hatalmas tereiben. Merz 1968-tól kezdve készített iglukat, számára ez világ-szimbólum volt, s egyben a gyógyító mágia eszköze, mellyel a természet és az ember alkotta világ harmóniáját kívánta újrateremteni – már akkor. A művész mint nomád – írta róla Germano Celant művészettörténész, aki a Mario Merzhez hasonlóan alkotó, a nomád művészettől inspirált művészeket az általa javasolt (és később elterjedt) Arte Povera irányzatba sorolta. Az iglu mint hajlék archetípus az ember által épített környezet metafórája, Merz szándékosan ütközteti természetből vett elemekkel, sárral, ágakkal, szőrrel – összegyógyítja ami szétszakadt. Ugyanakkor a tartóvázig lecsupaszított iglu a kint és bent fogalmát is egyesíti, konceptuális objekt de már a megvalósítást is magában hordozza. Az iglukat sokszor performance keretében építette. Merz 1970-től kezdve a természet alakító erőinek matematikai összefüggéseit kutatta, s jelenítette meg az iglukon a Fibonacci számsor elemeivel. A kiállítás áttekintést nyújt Mario Merz munkásságáról, múzeumokból és magángyűjteményekből kölcsönözték az iglukat, melyek most először láthatók egy helyen ilyen nagy számban.