Thonet és a modern bútordesign
A hajlÃtott fa technológiájának 200 éve
MAK, Bécs, 2019. december 18. – 2020. szeptember 6.
Szöveg: Szegő György
A kiállÃtás kronologikus idÅ‘utazásra invitál a Thonet-féle hajlÃtott bútorok történetében, de valójában az elsÅ‘ példáktól a legfrissebbekig évjáratoktól független, izgalmas innovatÃv kÃsérletsor meggyÅ‘zÅ‘ példáit tárja a nézÅ‘ elé. A Michael Thonet (1796–1871) alapÃtotta késÅ‘bbi világcég a bútorgyártás egyik legsikeresebb márkájának bizonyult. Az alapÃtó a németországi Boppard am RheinbÅ‘l Ausztriába érkezve fejlesztette ki és szabadalmaztatta a fahajlÃtás iparszerű módszereit, nem is sejtve, hogy a biedermeier idÅ‘k technológiai tökéletesÃtései mögött a bútoresztétika új fejezetei nyÃlnak meg. ÃœlÅ‘bútor-család sorozatainak gyártása soha nem látott szériaszámot ért el.
Kiemelkedik ezek közül a No. 14 ikonikus széke (1859) amit kávéház-széknek is nevezünk; több milliót forgalmaztak ebbÅ‘l a hallatlanul egyszerű és lendületes, de masszÃv szerkezetként működÅ‘, egykor innovatÃv formából. A múlt századfordulóra nem csak a székek, asztalok, fekvÅ‘bútorok, de a paravánok, gardróbok és fogasok is a különbözÅ‘ földrészeken működÅ‘ telephelyeik keresett termékei lettek. A tervezÅ‘k között a szecesszió olyan mestereit találjuk, mint Josef Hoffmann vagy Josef Frank. Folyamatosan egész sor nagynevű tervezÅ‘vel kooperáltak. Külön fejezetté lett a program hajlÃtott csÅ‘bútorok felé nyitó ágazata, a márkát az 1930-as évektÅ‘l olyan munkatársak vitték sikerre, mint Mies van der Rohe vagy Breuer Marcell. Olyan szobrászok is közreműködtek, mint Bruno Gironcoli. A legutóbbi évjáratok közül szinte táncoló termékként kiemelkedik egy mai bécsi kézműves design termék, a 2011-es Erlkönig hintaszék.