Kortárs épÃtészet Rómában
Tra/Between Art and Architecture, Róma, MAXXI, 2014. április 17 – szeptember 21.
Szöveg: Berényi Marianna

A vatikáni pápai kihallgató terem, az Aula Nervi épÃtés közben, 1966 ©MAXXI
Öt év telt el amióta Rómában a közönség birtokba vehette a MAXXI-t, ahol a kortárs képzÅ‘művészet, a design mellett az épÃtészet bemutatása is kiemelt szerepet kapott. Bár Zaha Hadidot 2010-ben a 21. századi művészetek nemzeti múzeumának tervezéséért Stirling-dÃjjal tüntették ki, a város Flaminio negyedében található intézmény működésérÅ‘l nem sok biztatót hallunk. A városvezetés álmai nem váltak valóra: a történelmi városmagtól távolabb esÅ‘ negyedben felépÃtett 27 ezer négyzetméteres múzeum látogatottsági problémákkal küzd, holott eredetileg a környék vérkeringését lenne hivatott felpezsdÃteni.
A kevéssé látogatott múzeumba pedig nem csupán az épülete miatt érdemes kivillamosozni, hiszen a MAXXI Arte és a MAXXI Architettura kurátorai izgalmasabbnál izgalmasabb kiállÃtásokkal várják a közönséget. A MAXXI Architettura Olaszország elsÅ‘ országos épÃtészeti múzeuma, amely kulturális és területi összefüggésben határozza meg identitását (lásd MÉ 2011/3). Nemcsak a kortárs épÃtészet értelmezésére koncentrál, hanem a 20. század épÃtészeinek életútját, munkásságát is vizsgálja, figyelmet fordÃtva a kultúra- és társadalomtudományok eredményeire, szempontjaira. Ez az interdiszciplináris szemlélet a kiállÃtásokban is felfedezhetÅ‘. 2014 nyarán látható a TRA/BETWEEN Arte e Architettura. Roma Interrotta | Piero Sartogo e gli artisti cÃmű kiállÃtás, amely két teremben, két különbözÅ‘, eltérÅ‘ szempontok szerint rendezett tárlattal a kortárs kultúra figyelmét hÃvja fel az 1970-es évek kÃsérleti épÃtészetére, valamint az épÃtészet és a művészet kapcsolatára. A közös metszéspont Piero Sartogo, aki meghatározó alakja az olasz épÃtészképzésnek is. A kiállÃtás nagyobb, látványosabb része Daniel Buren, Gianni Colombo, Joseph Kosuth, Fabio Mauri, Giulio Paolini műveivel, valamint interaktÃv elemekkel kapcsolja be a látogatót a 70-es évek progresszÃv épÃtészetelméleti kutatásaiba, az architektúra és a konceptuális művészet viszonyába. Egyik legemlékezetesebb, bárki által kipróbálható modell egy olyan 60-as években tervezett űrhajó, melynek tervezÅ‘i – még a Holdra szállás elÅ‘tt – azt szimulálták, milyen lehet az a bizonytalanság, amelyet a gravitáció hiánya okoz. A másik terem még inkább a képzÅ‘művészet felé hajló kiállÃtása is egy korábbi, 1978-as projektre utal, amikor tizenkét nemzetközi hÃrű épÃtészt kértek fel, hogy reflektáljanak Giambattista Nolli 1748-ból való Róma térképére, és az azóta eltelt idÅ‘re.
Az épület másik felében található Strutture romane cÃmű tárlat az épÃtészeti archÃvum anyagát reprezentáló, teremnek egyáltalán nem nevezhetÅ‘ kiállÃtótérben kapott helyet. Tanulmányokon, terveken, skicceken, modelleken, korabeli filmeken és fényképeken keresztül olyan épÃtészeket emel ki, akik innovatÃv szerkezeteikkel döntÅ‘en befolyásolták Róma 20. században átalakuló arculatát. Az alkotás folyamata, az újÃtó, kÃsérletezÅ‘ mérnök szempontjából tekinthetünk a római sétákon ismerÅ‘ssé váló modern épületekre, mint a többek által megálmodott Termini pályaudvar, vagy az egykori sztárépÃtész, Pier Luigi Nervi által tervezett római Sportpalota. A kiállÃtás legfontosabb kérdése akár a MAXXI-é is lehet: egyensúlyban tartható-e a folytonosság és az innováció? A hirtelen ikonikussá váló épületeket elnyeli a városkép formálódásának évezredes folyamata, vagy képes valós hivatkozási ponttá válni?