Mavericks – a brit épÃtészet törött öntÅ‘formái
Royal Academy, London – 2016. január 26.- április 20.
Szöveg: Szegő György
Négyszáz év épÃtészettörténetén kalauzol át a múzeum fedett udvarába tervezett installáció. Tizenkét, néhány művel és mondattal bemutatott független épÃtész formálta meg a brit épÃtészetet – Smythsontól Hadidig. Mavericks: függetleneket jelent. ElsÅ‘sorban attól független egy épÃtész, hogy minden korban visszautasÃtja a mainstream kényelmét, úgy, hogy egyedi módon tervez, vagy úgy, hogy a tervezés peremvidékén maga mögött hagyja a normákat. A ScottWhitbyStudio installációja a mű eredetiségére, az alkotó lázadó karakterére figyel. Végül is arra, honnan indult a modern brit épÃtészet.
A falakon a szellem frissességére utaló buborékok lebegnek, ezekben látható a fÅ‘művek képe és az alkotó sajátos karakterének rövid összefoglalása. Olyan az összkép, mintha a megidézett példák kortársaink lennének. A lázadó, az extravagáns, a dandy és a remete, a minÅ‘ség és a tehetség által itt szinte testvérek. Többségük RA, vagyis a Royal Academy elitklubjának tagja; a genius loci szelleme áthatja a mustrát. Az installáció épp a francia impresszionisták és angol preraffaelliták kert-képeinek nemzetközi közönségét árukapcsolással vezeti át a brit épÃtészet Parnasszusán – a kávézó és a shop felé. Egyszerű nyelven szól, mindenkihez, jó helyen. Aki rászán félórát, megérez valamit abból az Å‘rületbÅ‘l, ami a mai londoni épÃtészeti/épÃtÅ‘ boomot motiválja/megkérdÅ‘jelezi.