Új Budapesti Velodrom tervpályázat
2. díj: BIVAK
Terv és szöveg: Vass-Eysen Áron, Máté Tamás
Az Új Budapesti Velodrom elhelyezésével az Óbudai Gázgyár területe új fővárosi, egyúttal nemzetközi jelentőségű funkcióval gazdagodik, ami jól illeszkedik a terület immár két évtizede tartó revitalizációs folyamatába. Az építészeti koncepció alapvetően a hely sajátos atmoszférájából, ipari múltjából építkezik, ugyanakkor az épület párbeszédet folytat a karakteres vasúti híddal.
A velodrom léptékénél fogva emblematikus elem, a Duna felől vagy vasúton érkezve is impozáns látványt nyújt és az itt áthaladó légifolyosón haladó repülőgépekről feltáruló budapesti látkép meghatározó eleme lesz. Az épület karakteres megjelenését a nyitott-fedett körfolyosó-futópálya adja, mely az épület homlokzata egyúttal. Köztéri rekreációs funkcióként működik, szerkezeti főszereplő és az árnyékolást is megoldja. Szerkesztése és karaktere utal a gázgyár egykori gáztároló tartályainak tartószerkezetére, melyek a kátránytornyok mellett, a gyárterület arculatának markáns elemei voltak, viszont mára elbontásra kerültek. Az épület üzenete a sport és mozgáskultúra reprezentálása: a szerkezeti váz csupa izom, semmi felesleg. Lábakra emelt feszítőgyűrű, ahol nagy erők találkoznak. A szigorú, racionális, ipari szerkezet belsejében és alatta aktív közösségi élet zajlik.
Az épület elhelyezésére az egykori gázgyár területének észak-keleti, legszélesebb része a legalkalmasabb. Ez az elhelyezés egyúttal a velodrom közvetlen Duna parti kapcsolatát és folyó felől feltáruló látványát is biztosítja. Az épület funkciójából fakadóan mérete, befoglaló formája, sziluettje arra predesztinálják, hogy kiemelkedjen környezetéből, ahogy a Gázgyár kátránytornyai és víztornya is a technológiából eredeztetett tömegükből fakadóan váltak orientációs pontjává a területnek. Az ellentétes irányban görbült függőtetők kiválóan alkalmasak nagy fesztávolságú létesítmények lefedésére, ennek a tetőformának újragondolt változata került alkalmazásra. Az átgondolás abban rejlik, hogy a nyomott ívek funkcióval lettek ellátva, ezáltal a megszokott nyomott ívet egy vasbeton pillérekre rögzített, térbeli rácsszerkezet váltja ki. A lefedés formája leköveti a belső tartalom térbeliségét, és magasságától függően külső funkciókat fogad be, nyitott-fedett tér formájában. A pillérek között a kerékpársporthoz köthető városi, közösségi funkciók helyezhetők el, mint kávézó-étterem terasz, triál pálya, felnőtt kalandpark mászó fallal, gyülekező tér (mountain bike versenyek és túrák kiinduló és célpontja), kerékpár szerviz és kölcsönző. A lábakra emelt íves rácsos tartó szerkezetben futópálya, kilátó sétány működhet. Az alacsonyabb fák lombkorona szintjéről indul, majd a legmagasabb fák szintje fölé kanyarodik, ahonnan páratlan kilátás nyílik a városra, majd vissza.
Tervezők: Vass-Eysen Áron, Máté Tamás – BIVAK
Ingatlanfejlesztési szakértő: Soóki-Tóth Gábor
Statikus konzulens: Szabó Balázs