Laudáció a 75. születésnapra
Szöveg: Szegő György

Vázlat a hannoveri expo pavilonhoz és a sevillai expo pavilon, 1992, fotó: Geleta László
Makovecz mester elmélyült látomásos alkotó és szenvedélyes közösségi ember egyszerre. Nagy formátumú épÃtészként mesterien oldja fel ebben a kettÅ‘s szerepben rejlÅ‘ ellentmondást. A társadalomnak szakmájával szemben jogosan megfogalmazott elvárásait elsÅ‘dlegesnek tartva, képes azokat összeegyeztetni az egyén belsÅ‘, isteni eredetű tehetségének kibontásával. Hol méltósággal, hol mérgesen, értünk haragudva. Ezért lehet szeretni, ha személyes a kapcsolat – én mesteremként is tisztelem.
A kritikus távolságát tartva mégis érzékelem, hogy az országon belül nem eléggé megbecsült rendkÃvüli teljesÃtménye. A regionális értékeket, a hely géniuszát tisztelÅ‘ épÃtészet legjelentÅ‘sebb alkotójaként, teremtÅ‘ és vitázó emberként itthon sokat támadják. TeremtÅ‘ figura, nem csak mert épÃt, rajzol és Ãr, de összetett munkásságában a népi eredetű – ugyancsak gyakran és méltatlanul alulértékelt – hagyományainkat is képes beemelni az egyetemes tradÃció szféráiba. Kós Károly és Rudolf Steiner, Lechner Ödön és Antoni GaudÃ, Medgyaszay István és F. L. Wright összefonódó értékek a Makovecz teremtette szellemtörténeti felfogás számára.
Régi-új Magyar ÉpÃtÅ‘művészet 2010/6