Makó és Jeruzsálem
Stumpf András interjúja a 75 éves Makovecz Imrével (részlet)
„… mert mi lenne méltó az ünneplésre, ha nem az, hogy megjött a Megváltó. Engem legalábbis a megváltás ragad meg legerÅ‘sebben a betlehemi történetben. Született egy ember, akit magatartása miatt a korabeli módszerrel fulladásos halálra Ãtéltek, majd eltemettek, de feltámadt. Lukács Ãrja, hogy átjött a falon, negyven nap múlva pedig felvitte a tanÃtványokat egy hegyre, és a szemük láttára ment a mennybe. Minden természeti törvény fölött állt tehát, ami alapvetÅ‘en változtatta meg a föld és az ég kapcsolatát. Összekötötte egymással a kettÅ‘t. Az én épÃtészetemben is ez a legdöntÅ‘bb kérdés. Ami alul van, az olyan legyen, mintha a földbÅ‘l nÅ‘tt volna ki, ami fölül, az pedig, mintha az égbÅ‘l érkezett volna alá. Ez a helyzet a Stephaneum esetében is.(…) Ezt egyes egyházi vezetÅ‘k – messze nem mind – Å‘smagyarnak, gnosztikusnak érzik.
– Tán nincs igazuk?
– Annyiban igazuk van, hogy mindig is fontos volt számomra a népművészet. Ha nem is olyan módon, mint Kodálynak vagy Bartóknak, Lechnernek vagy Medgyaszaynak – nem emelném magam ilyen óriások társaságába –, de nagyon fontos. Ha Bartók nem ül a szekér aljában, és nem gyűjt, ha nincs a Kodály-módszer, akkor ma nem lenne Muzsikás együttes. Lenne helyette a nemzetközi semmi. De már hogyan is állna ellentétben a nemzeti, népi múlt és szellem élÅ‘ valósága a keresztény hittel vagy akár a katolicizmussal? GaudÃ, mielÅ‘tt meghalt, azt mondta: ’A Sagrada Familia maga a katalán nép. Ha nem folytatjátok, megdöglötök.’
Heti válasz, 2010. december 22.