Ég és föld találkozása a korszerű templomépÃtészetben
Gyukics Péter fotókiállÃtása, FUGA, 09. 14. – 10. 01.
Szöveg: Schneller István
Fotók: Gyukics Péter
Az épÃtészet elsÅ‘dleges feladata általában is – ahogy többek között Juhani Pallasmaa finn épÃtész megfogalmazza – az, hogy létrehozza a hely, a hely-szerűség tapasztalatát egy homogén, hely és jelentés nélküli világban, a puszta kiterjedés vég nélküli világában. Szinte minden épÃtészeti alkotás egyszerre használati eszköz és a jó értelemben vett metafizikai kontempláció tárgya – folytatja Pallasmaa. Az épÃtészeti esszenciája e felfogás szerint az ember egzisztenciális állapotának kifejezése. A modern művészet és épÃtészet formatisztÃtó és forma-lebontó korszakának kellett eljönnie, hogy a templomépÃtészet elhagyja az addig bejárt utakat. A hagyományos, de addigra kiürült szimbólumok lebontása az igazi találkozás felejtését megakadályozó rétegek elbontásával járt. A szakrális épÃtészetben ez útkereséshez, s sokszor elbizonytalanodáshoz vezetett. A templomépÃtészet természetesen használta az új korszak mintáit, letisztult formáit, új anyagait, de maga is igen sokszor mintaadóvá vált. Nem igazán köztudott, hogy a modern épÃtészet minden racionalizmusa, funkcionalizmusa, s vezetÅ‘ feladatainak szekularizált mivolta ellenére, igaz búvópatakként a vallásos képzeletet is felhasználta. LegjelentÅ‘sebb alkotói között igen sokan voltak, akik épÃtészeti vezérelveiket a vallásos imagináció, a képzelet segÃtségével bontották ki. A modern művészetek, különösen a képzÅ‘művészetek születésénél a kor újszerű vallási áramlatai, vallási szinkretizmusa, az akkor divatos teozófia vagy antropozófia, a távol-keleti kultúrák, vallások, sÅ‘t az úgynevezett primitÃv kultúrák is erÅ‘sen hatottak. Kevésbé köztudott, hogy Le Corbusier, Mies van der Rohe, Frank Lloyd Wright, Daniel Liebeskind, vagy éppen Peter Eisenman épÃtészetét mennyire áthatották alkotóik spirituális imaginációi.