Egy épÃtészeti kapcsolat nyomában
A Budaörsi és a Helsinki-Malmi repülőtér közötti párhuzamok
Szöveg: Csengel Péter, Csengel-Plank Ibolya
Európa régi repülÅ‘terei között ma is létezik kettÅ‘, amelyek bár távol fekszenek egymástól – az egyik Helsinkiben, a másik Budapesten –, szembetűnÅ‘ hasonlatosságot mutatnak. Alaprajzuk, a központi kör alakú forgalmi épületükhöz kapcsolódó oldalszárnyaikkal, a levegÅ‘bÅ‘l nézve egy repülÅ‘ madár alakját formázzák. Annak ellenére, hogy az Ãv és a kör a funkcionalista épÃtészetben általánosan használt elemek, meglehetÅ‘sen ritka az olyan légikikötÅ‘k száma a két világháború között, ahol az alaprajz kiindulópontja egy teljes kör. A tanulmány szerzÅ‘inek figyelmét elsÅ‘sorban a Budaörsi repülÅ‘tér (1937) és a Helsinki-Malmi repülÅ‘tér (1936–1938) formai és alaprajzi hasonlósága keltette fel, és kutatásaik elsÅ‘ szakaszában a tervrajzok elemzésével tettek kÃsérletet az épÃtéstörténeti párhuzamok kiderÃtésére. A kutatások azt bizonyÃtották, hogy a közös kapcsolódási pontokat – a megvalósult épületek teljesen nyilvánvaló formai azonossága ellenére is – elÅ‘ször a koncepciótervek között kell keresni. A helyszÃni bejárás során szerzett tapasztalatok révén ugyanakkor szembetűnÅ‘vé váltak azok a lényeges különbségek is, amelyek a két repülÅ‘térrÅ‘l készült fényképeken szinte jelentéktelennek és marginálisnak tűntek, a valóságban azonban mégis meghatározók.