Emlékház és archÃvum
Medgyaszay lakóháza a Gellérthegyen
Szöveg: Götz Eszter
Fotók: Surányi J. András
Csak egy kis bekötőút vezet a Ménesi útról, de mintha mesekönyv nyÃlna fel, a kÅ‘kapu mögött ott áll egy gellérthegyi kertben faragott erkélyrácsokkal dÃszÃtve, vadszÅ‘lÅ‘vel befuttatva Medgyaszay István egykori otthona.
A 20. század egyik legnagyobb jelentÅ‘ségű magyar épÃtészének kevés háza maradt fenn többé-kevésbé eredeti állapotában. Budapesten a Baár-Madas leánygimnázium, a csillaghegyi és újbudai templomok, illetve néhány lakóház, köztük talán a legismertebb a XII. kerületi sgraffito-dÃszes bérházcsoport. Medgyaszay szerepe az Operaház 1912-ben végzett átalakÃtásában kevéssé közismert. A rárósmulyadi sÃrkápolna, a világ elsÅ‘ vasbeton temploma teljes épségben maradt meg, viszont a hozzá nem értÅ‘ átalakÃtás jóvátehetetlenül megcsonkÃtotta épÃtészeti zsenialitásának nyomát a veszprémi szÃnház épületén. Medgyaszay egyedi hangvétele, újÃtó lendülete, stÃlusteremtÅ‘ ereje egészen rendkÃvüli volt; szellemi öröksége mégis hosszú ideig áldozatul esett a szecesszió ellen folytatott kultúrpolitikának. Az épÃtészek, művészettörténészek csak az utóbbi másfél-két évtizedben kezdik újra felismerni európai jelentÅ‘ségét, a modernizmusban elfoglalt valódi helyét.
Pályája kezdetétÅ‘l kereste a sajátos magyar épÃtészeti formavilág karakterét. A század elsÅ‘ éveiben végigjárta a Dunántúlt, Kalotaszeget és Székelyföldet, részint egyedül, részint Malonyay DezsÅ‘ fiatal festÅ‘kbÅ‘l, rajztanárokból álló kutatócsoportjával. Népművészeti motÃvumokat gyűjtött, útinaplót Ãrt, vázlatokat készÃtett, fejfákra vésett feliratokat gyűjtött. (KésÅ‘bb gyakran emlegette, hogy többet tanult az egyszerű erdélyi ácsmesterektÅ‘l, mint az összes egyetemen együttvéve.) AmÃg Bartók és Kodály a népzene eredeti megnyilvánulásait kereste, addig Medgyaszay és vele párhuzamosan a Malonyay-féle csoport ugyanezt a kutatómunkát a népi tárgykultúrában és a dÃszÃtÅ‘ motÃvumok terén végezte el. A magyar szecessziós művészet, majd jóval késÅ‘bb, a hetvenes-nyolcvanas évek során Makovecz Imre és Csete György nyomán kibontakozó magyar organikus épÃtészet ezt az archaikus formavilágot vitte tovább.
(Az Ãrás a Fekete Sas Kiadónál 2017-ben megjelent Gellérthegy – Budapesti kultúrtörténeti séták III. c. kötet egyik fejezetének kivonata – a szerk.)