ÉpÃtészeti szintézisek
Lajta Béla funerális művészete
Szöveg és fotók: Kiss Tamás
Az épÃtészet kezdetét a kultikus, az isteneknek illetve Å‘söknek, elÅ‘döknek állÃtott emlékek fémjelezték. Utóbb a kultikus és szakrális átadta helyét a világi épÃtészetnek, és csak rövidebb idÅ‘szakokban került az érdeklÅ‘dés homlokterébe. Ilyen idÅ‘szak volt a 19. század vége és a 20. század eleje, mely Közép-Európában fÅ‘képp a német Friedhofsreform hatására a funerális művészet megújÃtását célozta. Ugyanis, a sÃrművészet a 19. század során egyre nagyobb és dÃszesebb alkotásokat hozott létre, ám az eredetiség és művészi szÃnvonal nem követte ezt. Nem ritkán a temetÅ‘kre is kiterjedt a gründoláskori épÃtészeti hivalkodás. Lajta volt Magyarországon a Friedhofsreform mozgalomnak egyik legjelentÅ‘sebb, nem hivatalos szószólója.
Lajta Béla nem csak néhány sÃremléket alkotott, mint például Henry Louis Sullivan Getty sÃrboltja (1890), Ludwig Mies van der Rohe Laura Perls (1919) sÃremléke, Walter Gropius Albert Mendel sÃremléke (1922), illetve a magyar épÃtészek között Alpár Ignác, Vidor Emil, Kozma Lajos, Janáky István és Tomay Tamás. Lajta épÃtészeti életművének egy meghatározó szegmensét funerális alkotásai teszik ki, hisz munkássága során az épÃtészek körében egyedülálló módon több mint negyven sÃremléket tervezett. A közel 15 évet kitevÅ‘ rendkÃvül mozgalmas idÅ‘szakban több Ãzben újult meg épÃtészeti formanyelve. Az ezek során létrehozott alkotásai önállóan is jelentÅ‘s művészi és épÃtészeti értéket képviselnek. E műveiben jellemzÅ‘en az Å‘si kultúrák történeti épÃtészetének nyelvezetét, a magyar formakincset és a kortárs irányzatok elemeit szintetizálta; Ãgy forradalmian új, szintetikus épÃtészeti nyelvet alakÃtott ki.