FUGA Mikrokozmosz
Minden nap 5 perc
Szöveg: Tatai Mária
A FUGA 2009 óta működő szellemi központ Pesten, több műfajt befogadó kulturális sziget. Házigazdái Nagy Bálint kreatív igazgató és Őry Júlia galériavezető, kurátor, létrehozója a Budapesti Építész Kamara. Az idősebb korosztály még emlékszik arra, hogy ebben a Petőfi Sándor utcai házban volt valaha az Építők Klubja (az emeleten, ami ma üres és lezárt) felejthetetlen jazzkoncertekkel és olyan előadókkal, mint Mezei Árpád, Pogány Frigyes, Szentkirályi Zoltán.
A járvány kitörése óta a FUGA csak korlátozottan működhetett, viszont egy naponta frissülő virtuális programot hozott létre: 5-10 perc mikrokozmoszt, azaz művészekkel és más gondolkodókkal (fiatalabbakkal és idősebbekkel is) készült mini filmeket. Így legalább képernyőn láthattuk ismerőseinket, vagy a csak névről ismert kortársainkat. Szaló Péter építész például mikrokozmoszában a FUGA egy ikszellemi előzményéről mesél, a Bercsényi Klub hetvenes évekbeli avantgárd művész-szereplőire emlékezik.
Most, hogy írhatok erről a programról, elmondhatom, hogy szellemi élvezet volt kb. egy hónap leforgása alatt kihegyezett figyelemmel végighallgatni mind a 365 mikrokozmoszt (néhányat persze nem először). A sorozat kis ajándékcsomagokból áll: gondolatok, művek özöne. Többen arról is szólnak benne, mit is jelent nekik ez a hely, azaz többször elhangzik így vagy úgy „a FUGA dicsérete”.
A mikrofilmeket 20 másodperces szignál vezeti fel. Kilenc (kvázi-kotta) vonalra rendeződnek fel a főcím betűi, ígéretes várakozás, amíg játékosan a helyükre kerülnek. Az egyszerű geometria, a pöttyök, a négyzet és a háromszögek a Bauhaus világát idézik, de a folyamat egyéni és mai. Bartók Mikrokozmoszából vett megnyerő dallamával akárhányszor megnézhető: telitalálat. A filmek végén azután egymásba csúszó vonalak zárják be a műveket. Főcímzene: Mátrai Péter, videó: Asbót Kristóf, művészeti vezető: Rajk Judit (a zenéknél) és Nagy Bálint.
A filmeket a szereplőhöz és a témához hangoltan a FUGA különböző termeiben vették fel jól tervezett beállítással, világítással (feltűnően szépek a hajakon megcsillanó ellenfények). A szereplők akármiről beszélhettek, s ez ritka szabadságot jelent. Az előadót néha egészen közelről, néha kicsit távolabbról látjuk. Van, hogy színes kiállítás a háttér, máskor viszont csak az üres fal, ahogy például Szűcs Péter klarinétművész esetében, aki fehér fal előtt játszik fekete ruhában, félprofilban, mögötte a falon látjuk az árnyékát a kottaállvánnyal. Hasonló, de mégis más Klenyán Csaba klarinétművész beállítása, aki ugyancsak fehér fal előtt játszik, de neki nincs árnyéka, viszont előtte a kottaállvány valódi. Rendhagyó Kéringer László énekművész helyzete is, ő háttal állva énekli Krisztusnak a Getsemáni-kertben elhangzott szavait (Dukay Barnabás zenéjére), és csak a legvégén fordul profilba. A témák műfajai: zene, építészet, vizuális művészet, irodalom, néha performansz, vallomás, vagy akár tudományos fejtegetés. A Mikrokozmosz sorozat többi gyöngyszemét is jó szívvel ajánlom akkorra is, amikor már megszabadultunk a járványtól; a FUGA honlapján mind megtalálható. És egyszer talán majd nagy képernyőn is megnézhetnénk őket, jó mulatság lenne. A FUGA pedig május végétől ismét kinyitott és új sorozatokkal jelentkezett, köztük az egy év után befejezett Mikrokozmosz helyett itt a Makrokozmosz.