Lépések a jelenlét épÃtészete felé
Szöveg: Guba Sándor
Utóirat 100 esszépályázat – ÉpÃtészetelmélet kategória
(Jelige: Belmondo)
Luis Mansilla, a lausanne-i épÃtészkar meghÃvott professzoraként, folytatta a madridi egyetemen megkezdett gyakorlatot, a CIRCO2 füzetek megjelentetését, melyek egy szemeszteren keresztül egymáshoz szorosabban-lazábban kapcsolódó rövid esszéket, forráselemzéseket, tanulmányokat tartalmaztak. A félév során megjelent füzetek az atmoszférák, érzületek tematika mentén alakult, emellett továbbra is a korábbi füzetekbÅ‘l megörökölt, erÅ‘s corbuziánus hatást is mutatva.
Ennek a sorozatnak az utolsó tanulmánya Asplund, Louis Kahn és Le Corbusier Siena városáról készült úti feljegyzéseit elemzi. Asplund fotókat, Corbusier és Kahn rajzokat készÃtett a városról, többnyire annak fÅ‘terérÅ‘l,3 melyeket mindhárman néhány nappal késÅ‘bb gazdagon elláttak Ãrásos kommentárral is.
Kahn skiccei teljesen mellÅ‘zik az embereket, Å‘ erÅ‘sen absztrahált formákkal és erÅ‘s kontrasztokkal dolgozik. A városban látható Ambrogio Lorenzetti táblaképek hangulata is visszaköszön rajzain. Kommentárjaiban ezentúl a tudatos absztrakciós folyamatról Ãr, mellyel a város olvashatóvá válik. Ezt a gondolatot majd tÃz évvel késÅ‘bb Kevin Lynchnél újból megtaláljuk, már bÅ‘vebben kifejtve. Le Corbusier a keresztelÅ‘kápolna hihetetlenül részletgazdag akvarelljei mellett a fÅ‘tér szerinte legérdekesebb jellemzÅ‘jét, annak ürességének formájával kapcsolatos kérdéseit próbálja skicceivel körüljárni. Mansilla kiemeli, Corbusiert innentÅ‘l kezdve jellemzi az, hogy már nem rajzolva tanul, hanem rajzolva gondolkozik.