Összetettség és ellentmondás az organikus épÃtészetben
Csete György viszonya az organikus épÃtés és a műszaki innováció kérdéséhez
Szöveg: Zuh Deodáth
Fotók: Csete AlapÃtvány
Csete György életműve az egyik legjobb példája annak, hogy az organikus épÃtészet változatos és sokszor látszólag ellentmondásos forrásokból kiindulva hoz létre annak emberi környezetében erÅ‘s hatásokat kiváltó művészi egészet. Ennek az összetettségnek és az ezen belül azonosÃtható látszólagos ellentmondásoknak azonban legtöbbször produktÃv hatásait figyelhetjük meg az épület összhatása és jelentésközvetÃtÅ‘ szerepe tekintetében. A népi épÃtészet józansága, illetve az űrtechnika elevált technicizmusa ugyanúgy képesek kiegészÃteni egymást, mint amennyire megütközést kelthet ezek egymás mellé helyezése. Az épÃtészeti feladatok Vitruvius óta egyesÃtettek problematikus elemeket, és éppen ez adta mind a komplex feladat nehézségét, mind pedig annak inspiratÃv erejét. Az organikus épÃtészet fogalmát az összetettség és az ellentmondás egyaránt jellemzik, ám ez mégsem kerül kibékÃthetetlen ellentétbe a természetes vagy a mesterséges módon előálló rend konceptusával, amelyet nagyon jól példáz az organikus épÃtészet eszmetörténete is. Csete György megnyilatkozásai ráadásul pontosan egy ilyen tervezÅ‘i magatartást körvonalaznak: az összetettségek és ellentmondások értése nagyban függ attól, hogy mennyire tudunk az organikus épÃtésre a fent emlÃtett, részben funkciófüggÅ‘ jelentésében tekinteni. Csete György és kiterjesztett munkatársi köre éppen annak kiváló példája, hogy a látszólagos ellenmondás éppen az épÃtészeti rend fogalma révén bizonyul feloldhatónak. A hosszú hagyományok, hosszadalmas érlelés révén kialakult formai opciók ugyanis nem mások, mint technika, funkció, esztétika, illetve a környezethez való viszony egymáshoz való illeszkedésének bÅ‘séges tárházai.