SOS Brutalizmus
Az W, Bécs, 2018. május 3. – augusztus 6.
Szöveg: Branczik Márta
A Deutsches Architekturmuseum SOS Brutalizmus cÃmű kiállÃtása (lásd MÉ 2018/1) április elején bezárt, és Frankfurt után most hozzánk jóval közelebb, Bécsben az ArchitekturzentrumWien-ben látható. Ez az apropója annak, hogy részletesebben is bemutassuk a válogatást, hiszen most a magyar közönségnek is lehetÅ‘sége van megnézni a tárlatot.
Sokan sokféleképpen értelmezik a brutalizmust. Az 1950-es években, Angliából indult stÃlus vagy inkább eleinte épÃtési mód, nehezen megfogható, különféle tulajdonságait nehéz közös nevezÅ‘re hozni. Reiner Banham a hatvanas években megjelent könyvében az Å‘szinte anyagszerűséget és az etikus épÃtést tartotta kiemelendÅ‘nek, a RIBA fogalommagyarázata öt pontban foglalja össze a stÃlus jellemzÅ‘it (nyers felületek, szokatlan formák, súlyosnak ható anyagok, hatalmas zárt tömegek, az épület többi eleméhez képest kisméretű ablakok). Az elmúlt tÃz évben a háború utáni épÃtészetnek ez az irányzata az érdeklÅ‘dés elÅ‘terébe került, egyre több kiállÃtás mutatta be a brutalizmus egy-egy szeletét, nem csak Angliában, de maga az AzW is foglalkozott már a témával: 2012-ben a szovjet utódállamok meghökkentÅ‘ brutalista épületeit mutatta be, Sowjetmoderne 1955–1991 cÃmmel. Ugyanebben az évben Berlinben a WüstenrotStiftung támogatásával rendezték meg a Brutalism. Architecture of Everyday Culture, Poetry and Theory cÃmű konferenciát.