Szentföldi felmérések II. András király nyomában
Castellum Regis, Milia, Izrael
Szöveg és fotók: Katona Vilmos
2022 kora tavaszán kaptam felkérést a Jeruzsálemi Szent SÃr Lovagrend Magyarországi Helytartóságától, hogy az izraeli Miliában található középkori erÅ‘d egy magyar vonatkozású szakaszát helyi régész segÃtségével mérjem fel. A célterület a lovagrend által 2019-ben felállÃtott II. András-emlékmű mögötti falszakasz volt abból a célból, hogy azt a dokumentáció eredményeire támaszkodva, Magyarország segÃtségével késÅ‘bb helyreállÃtsák. Hamar kiderült, hogy a küldetés valójában nem a magányos falszakasz megóvásának lehetÅ‘ségeirÅ‘l, hanem a vár és a régészeti lelÅ‘helyekben páratlanul gazdag település regionális és nemzetközi stratégiai jelentÅ‘ségének feltárásáról szólt.
Milia (Mi’ilya, Me’lea) Izrael nyugat-galileai tartományában elhelyezkedő, nagyjából háromezer lelket számláló település. A település a római-bizánci (Kr. e. 40 – Kr. u. 640), a keresztes, mameluk, végül ottomán korszakokon át egészen napjainkig töretlenül fennmaradt, noha folyamatosan átalakult. Mai lakossága legnagyobb részt abból a libanoni eredetű melkita (görögkatolikus) keresztény közösségből származik, amely eredetileg a Dzsudin (Judin), más néven Jehiám (Yehiam) erőd közelében élt, és a keresztény-muszlim népességcsere okán hagyta el szülőföldjét.
A királyi vár a falu legjelentÅ‘sebb történeti és régészeti emléke, egyúttal a település központja. Milia lakosságcsere utáni elsÅ‘ újkori házai és temploma is itt találhatók. Az elÅ‘bbiek ráépültek az erÅ‘d falára, valamint annak belsejébe. A vár castrum (katonai tábor) formájú, négyzetes alaprajzzal. E formának eredete ókori római, noha népszerű volt a 12. század folyamán is: négy sarkát négy Å‘rtoronnyal bÅ‘vÃtették, fÅ‘kapuja négyzetes udvarra vezetett, amelynek közepét ciszterna foglalta el.
A feltárási és rekonstrukciós munkákat Rabei Khamisy [Kamiszi], a Haifai Egyetem régésze vezeti 25 éve, aki keresztény arabként maga is miliai lakos. Khamisy publikált eredményei, valamint szakvéleménye a régió régészeti kutatásaiban mérvadó és megkerülhetetlen. Műemléki feltáró és konzervációs tevékenységet 1989 óta folytat a faluban, de érdemi állagmegóvó munkákra csak 2017-tÅ‘l kerülhetett sor – a lakosok adakozásából. A műemlékkonzerválásban Jamil Nakhly [Dzsamil Nakli], a statikai állagmegóvásban Yakov Shefer [Jákov Séfer] épÃtÅ‘mérnök segÃtik a munkáját. Ez Izrael legjelentÅ‘sebb, és talán egyetlen olyan települése, amelynek identitása egészében a mai formájában latin, tehát nyugati kereszténységre épült. Védettségénél fogva a város a Szentföld északi részét felkeresÅ‘ utazók kedvelt látogatóközpontjává fejlÅ‘dhet, amely a műemlékek közelsége okán a diplomáciai békefolyamatokra is kedvezÅ‘ hatást gyakorolhat. A jeruzsálemi központ ikertestvéreként egy új galileai centrum fejlÅ‘dhet ki itt, amely az etnikai és vallási feszültségek helyett a kulturális kommunikáció alapjain Ãrhat újfajta történelmet.