Wendingen-címlapsztorik
Egy egyedi arculatú holland folyóirat és magyar vonatkozásai
Szöveg: Németh István
A De Stijl folyóirattal közel egyidőben, 1918 januárjában induló, s ahhoz hasonlóan, az 1930-as évek elejéig megjelenő Wendingen című folyóirat korabeli népszerűségét s nemzetközi hírnevét talán mindenekelőtt a lap egyedi arculatának, sajátos tipográfiai megoldásainak, s a folyóiratban megjelenő írások tematikai sokszínűségének köszönhette. A Wendingen a kezdetben főleg építészeket tömörítő holland társaság, az amszterdami székhelyű Architectura et Amicitia („A et A”) lapja volt, akik 1883-tól az Opmerker, majd 1893-tól az Architectura című építészeti szaklapot is kiadták. Ami a Wendingent talán leginkább megkülönböztette ezektől, az az volt, hogy szinte minden egyes lapszám borítóját más-más művész tervezte, s ennek köszönhetően ezek a címlapok bizonyos értelemben önálló műalkotásnak számítottak. Bár a folyóirat belső oldalainak fejlécén olvasható felirat szerint a Wendingen az építészet és a díszítőművészet lapja volt, az egyes lapszámokban valójában ennél sokkal több mindenről, így esetenként akár a színház- vagy a táncművészet aktuális kérdéseiről is olvasni lehetett. A folyóiratot gyakran az Amszterdami Iskola néven ismertté vált építészcsoport szócsöveként is szokták emlegetni, s nem is véletlenül, hiszen 1916 táján, az Architectura et Amiticia vezetőségében éppen azok a fiatal építészek kerültek túlsúlyba, akik nem sokkal később a lapot életre hívták. 1920-tól kezdve a Wendingen folyóiratnak olyan tematikus számai is voltak, melyek egyes országok építészetében, szobrászatában, vagy éppen iparművészetében tapasztalható aktuális művészeti törekvéseket ismertették. Érdekes, hogy a legelső ilyen tematikus szám a Magyarországgal foglalkozó 1920/5-ös volt.