Hullámzó városi táj
Quzhou Stadion, Kína
Szöveg: Botzheim Bálint
Fotók: SERGE FERRARI GROUP
A kínai építőipar már majd egy évtizede mintha karakteresen más irányba tartana, mint akár Európa akár az Egyesült Államok építészete. Nevezhetjük expresszív irányzatnak; úgy tűnik, hogy a formai útkeresésnek, amelyet a nyugati egyetemeken a kilencvenes évek óta folytatnak, jórészt Kínában lesznek láthatóvá az eredményei. A távol-keleti ország építőiparának szárnyalása mellett egyfajta szellemi exportnak vehetjük, hogy az európai, illetve amerikai elit egyetemeken nagy számban vannak jelen kínai hallgatók, akik tanulmányaikat befejezve sok esetben visszatérnek hazájukba, ahol több lehetőséget találnak építész karrierjük megvalósítására. Emellett a konkrét tanár-export is jellemző, az utóbbi években előszeretettel hívnak meg Európából építészeti tanerőt, többek között a Pécsi Egyetem is szoros kapcsolatokat tart fenn a kínai építész oktatással.
A MAD Architects munkáit kezdetektől az útkeresés jellemzi. A tervezőiroda alapítója, Ma Yansong pályafutását Zaha Hadid és Peter Eisenman mellett kezdte, saját irodáját 2004-ben alapította. Első munkájuk a kanadai Mississaugában található Absolute World épületegyüttes, amely két csavarodó, 50 emeletes toronyházból áll. Az iroda további munkáin végigtekintve is az látszik, hogy az építészeti problémákra mindig egyedi válaszokat adnak. Épületeikről sokféle asszociáció juthat eszünkbe: találunk fatörzset, buborékot, dombokat, vízcseppet, ráját és egyéb élőlényeket is. A MAD építészetét sokszor futurisztikus jelzővel látják el, Ma Yansong véleménye szerint viszont épp ellenkezőleg, újszerűnek ható épületformáikkal épp a hagyományokból építkeznek.
A Quzhou Stadium tervezése 2018-ban indult, és 2022-ben adták át. Az épület a híradások szerint jelenleg világszerte a legnagyobb zöldtetővel rendelkező konstrukció. A stadion lelátóit hatalmas hullámzó tető fedi. Az épület mintha egy dombtetőn ülne a városi tájban. A hullámzó dombság valójában a parkolóknak ad helyet. A stadion karakterét erősen meghatározó hullámzás úgy jön létre, hogy a lelátó aszimmetrikus elrendezésű. A metszetet nézve egyik oldalon nagyjából két emelet magas a lelátó, az átellenes oldalon viszont hat emeletnyi is megvan. A többszintes parkolók szorosan az épület mellé tapadnak vertikálisan is, változó arányban. Az összes kiszolgáló funkció a zöldtető alatti részen kapott helyet. A lelátó lefedése PTFE fóliával történt, gyártója a francia alapítású Sergio Ferrari volt. Hatalmas, íves vasbeton tartók támasztják alá a lelátókat és a tető acélszerkezetét, ami a PTFE lefedést hordja. A lefedés félig áttetsző, ezáltal szórt fényt enged a lelátókra. Az íves vasbeton tartók, nemcsak a kiemelt helyeken, de a föld alatti részeken is megjelennek, ahol a felülvilágítókon beömlő fénnyel együtt mesebeli, barlangszerű hangulatot kölcsönöznek a tereknek.