• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Magyar tervek a Sencseni Opera pályázatán

    Tervek: ZDA, Robert Gutowski Architects

    2020-ban a Sencsen Operaház tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat második fordulójába, a legjobb 20 terv közé két magyar építésziroda pályaműve is bekerült. Az alábbiakban a ZDA, valamint a Robert Gutowski Architects terveit mutatjuk be.

    ZDA Architects

    A ZDA tervpályázata, melyet a Sencseni Operaház tervezésére meghirdetett 2020-as nemzetközi versenyre nyújtott be, kaput nyit a tengerre, és ezzel a dinamikusan fejlődő város, valamint a gazdasági és kulturális értelemben vett nemzet ikonikus szimbólumává válhat. A terv egy olyan épület megvalósítására tesz kísérletet Sencsen városának tengerpartján, amely a hagyományos operaműfaj szenvedélyes formaelemeit tükrözi, ugyanakkor kortárs megjelenésével a városképhez és a tenger hullámaihoz is igazodik. A pályamű a legjobban egy sziklaszirten álló, nyüzsgő, életteli famatuzsálem metaforájával írható le, amely a kultúra ősi fáját jelképezi. A kulturális épületek három nagy vertikális egységét a gyökérzet, a törzs és a lombozat allegóriájaként a kiszolgálás, a közönségforgalmi területek és a művészeti élet hármassága jelképezi.
    Látszólag ellentmondás feszül az Opera épülete mint „emlékmű” és a benne folyó személyes és katartikus művészeti tevékenység között. Az építészek szilárd meggyőződése azonban, hogy a helyszín nagyvonalúsága és a hagyományokon alapuló előadótermek, előcsarnokok bensőségességének kettőssége feloldható, ha az egyes funkcionális egységeket önálló épületrészekben alakítjuk ki. Az egyes kulturális egységek ilyen emberi léptékét a tengerre néző, tenger fölött emelkedő kulturális főtéren álló, egymástól független három előcsarnok biztosítja. A különböző időpontokban működő termek előcsarnokai együtt élhetnek és lélegezhetnek az auditóriumokkal. Ugyanakkor az épületek között létrejövő életteli főtér esti találkozóhellyé válhat a sencseni lakosok számára. A látogatók a tenger felett lebegő, nagyvonalú, esővédett téren boltívek alatt sétálhatnak, szemlélődve kiülhetnek a lépcsők által képzett szabadtéri amfiteátrumok lépcsőire.
    A tervezési koncepció az akusztikai és színháztechnológia gyors fejlődésének eredményeit a 19. századi akusztikus terek ismeretével és hagyományaival ötvözi. Ezt úgy érhetjük el, hogy felidézzük közösségi jellegüket, miközben javítjuk az akusztikát, és megoldjuk a korlátozott láthatóság kérdéseit. A négy auditórium – az Operaterem (2100 férőhely), a Hangversenyterem (1800 férőhely), az Operett-terem (800 férőhely) és a Kamaraterem (640 férőhely) – kialakításakor az építészek a sokszínű felhasználás lehetőségeit keresték a legújabb technológiák alkalmazásával. A fő funkciók mellett egyszerű, innovatív megoldásokkal minden terem lehetőséget kínál további műfajok befogadására is. Ezt a színháztechnológia és változtatható akusztikai elemek használata teszi lehetővé.
    A terv egyesíti Sencsen városának az épülettel szemben támasztott nagyvonalú elvárásait: az új Operaház a város jelképévé válhat – ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az előadóművészeti ágak virtuóz technológiai kiszolgálásával korszerű, de emberi léptékű világot teremtsünk.

    Vezető tervezők: Zoboki Gábor DLA habil., Csiszér András, Silvester Csaba, Turi Zoltán
    Építész tervezők: Molnár Máté, Kiss Laura, Fekete Attila, Szontág Júlia, Iványi Réka, Seidl Krisztián, Poller Mónika, Tran Van Giang, Szatmári Gábor (Intramuros Építésziroda), Dobos Botond (Intramuros Építésziroda), Csizmadi Péter (Reload Építészstúdió), Petőcz-Tóth Anikó (Reload Építészstúdió)
    Főbb társtervezők: Objekt Tájépítész Iroda, Studio DAP, Színház-Terv Kft., FAD-Group Kft., Limes Model Kft., The Greypixel Workshop, Brick Visual, Graphasel Design Studio, Recirquel Company Budapest, Molnár László Árpád közlekedéstervező, Beleznay Éva környezetvédelmi szakértő, Káel Csaba MÜPA vezérigazgató, Kosztolánczy Gábor MÜPA vezérigazgató-helyettes, Hartmut Schörghofer díszlettervező, Corinna Crome jelmeztervező, Kocsár Balázs Magyar Állami Operaház főzeneigazgató, Solymosi Tamás Magyar Állami Operaház balettigazgató
    Megbízó: Shenzhen Municipality

     

    Robert Gutowski Architects

    Alkotói szándékunk, hogy a kortárs építészet nagyszerűsége és a művészi inspiráció egyenrangúan jelenjen meg pályázati tervünkben. A szív és a lélek felől közelítünk, kiindulópontunk az operaház küldetésének megfogalmazása: a Sencsen Operaház legyen a világ egyik legkedveltebb ikonikus épülete. Az új kultúrközpont szoborszerű formája a tradícióban gyökerezik, mérnöki megvalósítása ugyanakkor világszínvonalon is kiemelkedő, kortárs tudásról tesz tanúbizonyságot.
    A Sencsen Operaház nyitott és befogadó közösségi tér. Léptéke és megjelenése által a belföldi és a nemzetközi turizmus kiemelt célpontjává válik. Az operaház körüljárható, minden irányból publikus. Az emlékezetes látványt nagy méretű, íves tetőelemek biztosítják. Az egyedi szerkezetek tetőteraszként bejárhatók, a felsőbb szintekről kilátóként is funkcionálnak. Az épület domináns színe az aranysárga, szoborszerű megjelenése révén a város különböző pontjairól nézve más-más megjelenést mutat, ugyanakkor bármely irányból tekintünk az egyedi épületformára, az élmény minden esetben azonos értékű és magas színvonalú. Az operaház körüli parkot olyan jellegzetes formavilággal alakítjuk ki, amely reflektál és egyben ráerősít a megjelenésére.
    A nagyopera, az operett terem, a szimfonikus koncertterem és a multifunkcionális színház egyedülálló vizuális és akusztikai élmény nyújtanak. A központi auditórium az opera, kínai opera, balett és modern táncszínház műfaján túl különlegesen nagy méretű színpadi előadások befogadására is alkalmas. A tér morfológiáját elsősorban a teremakusztikai szempontok, az oldalirányú rálátás biztosítása, valamint a közösségi élmény szempontjainak érvényre juttatása határozta meg. A teremforma a tradicionális patkóformát követi, mely az elmúlt négy évszázadban töretlen fejlődésével bizonyította a proszcénium-formátum időtállóságát. A koncepció alapja a néző és az előadó közötti közvetlen kapcsolat, mely páratlan közösségi élménnyel társul, egyben az intimitás és a kiváló hangtisztaság letéteményese. A modern termektől elvárható módon az utózengési idő változtatható. Egyedi galériarendszert terveztünk, mely biztosítja a pályázati kiírásban előírt maximális nézői távolságot az előszínpad homlokától. Koncepciónkban a hangzás egyenletességéhez is hozzá kívántunk járulni, ezért a karzatokat hídszerűen alakítottuk ki, elvágva az erkélyeket a terem hátsó falától. A lebegő karzatok újító operaházi szerkesztése lehetővé teszi, hogy a felsőbb erkélyek a színpadhoz közelebb kerüljenek kialakításra: pályázati tervünk az opera demokratizálódási folyamatában egy újabb lépcsővé válhat.

    Terv: Robert Gutowski Architects
    Vezető tervező : Gutowski Robert
    Tervezők : Kovács Hunor László, Szokolay Béla Ákos, Dely-Steindl Barnabás
    Akusztika: Anders Chr. Gade, Arató Éva
    Partnerek: Varga Panna Atelier, Hunap, Lőrincz Kft., Színpadtechnika Kft.
    Környezetrendezés: Urban Concept, Mobil City
    Makett: Modularis Workshop
    Makettfotó: Bujnovszky Tamás