Prosthesis
Carrara termálfürdÅ‘ terve, reThinking nemzetközi ötletpályázat, 2. dÃj
Terv és szöveg: Tóth Arnold, Páll Attila
A Rethinking által szervezett Carrara Thermal Baths nemzetközi ötletpályázat célkitűzése az elhagyatott, emberek által kizsákmányolt carrarai márványlelÅ‘helyek új funkcióval való felruházása. Összesen 105 pályamű érkezett, melyek a neves zsűri többszintes értékelésén estek túl. Páll Attila és Tóth Arnold 2. dÃjban részesült ’Prosthesis’ koncepciója a társadalmi és környezeti felelÅ‘sségvállalás jegyében befoltozza az emberiség által ejtett környezeti sebeket és a helyi jellegzetességbÅ‘l merÃtve, az emberi érzékek alapjaira épÃtve, vÃzzel telÃtett zónákkal okkupál.
KiegészÃtés, kapcsolat és nyitottság, mind egyszerű kifejezések, melyekkel könnyen azonosÃtható a Protézis. A páratlan tervezési környezet ihlette táj orientált, ’nem-épület’ megközelÃtésünk valahol az épÃtészet és a természet között mozog, célja a termálfürdÅ‘ fogalmának újraértelmezése és a természet alapvetÅ‘ elemével, a vÃzzel való kapcsolat megteremtésével magasabb felhasználói élményt, érzelmeket generáljon. Ennek érdekében gyakran ellentéteknek érzékelt szempontokat teljesÃtÅ‘ sémát terveztünk: szabad formavilágú, mégis szigorú, moduláris és szobrászati, átlátható ugyanakkor átlátszatlan, tömör test és foltszerű.
Formai alapelvünk, hogy olyan környezetet/formát generáljunk, amelyben a látogató egybeolvad a természettel és magába az eredeti hegybe lép be. Ennek érdekében egy egyszerű, vertikális rács kerettel operálunk, mely az eredeti táj kontúrját hivatott vizuálisan helyreállÃtani a sebzett hegyoldalban. A szabályos térbeli szerkezet protézisként illeszkedik az ember által mesterségesen kialakÃtott, majd nyersanyag hiányában elhagyatott tájba. Modularitása könnyen lehetÅ‘vé teszi az adaptálhatóságát és elhelyezhetÅ‘ségét.
A Protézis, mint egy dinamikus rendszer, kölcsönhatásba lép környezetével, és számos lehetÅ‘séget kÃnál a vÃzzel való kapcsolatteremtéssel. Funkcióját tekintve javaslatunk nem egy hagyományos értelemben vett fürdÅ‘, nem csupán medencék sorozatából áll, hanem sokkal inkább érzéki zónák áthatása. A vÃz, mint térformáló elem jelenik meg, és alkalmazkodva az alapvetÅ‘ emberi érzékekhez – hallás, szaglás, tapintás, látás, Ãzlelés – adott zónákban más és más formában tapasztalhatják meg az idelátogatók.
A Protézis több mint egy élvezetes hely, apró, de nem lényegtelen részleteivel eggyé válik kontextusával. A könnyű rácsszerkezet találkozása emberi nézÅ‘pontból jól elkülönÃthetÅ‘ a tömör felületektÅ‘l, azonban távolról rátekintve az elmetszett rácsokra esÅ‘ fényben tükrözÅ‘dÅ‘ pontok a hegy sziluettjét idézik vissza. Anyaghasználatában szintén különálló szerkezetben finoman bemarva visszaidézhetÅ‘ a márvány jellegzetes textúrája. VÃzfelhasználási stratégiájának – csapadékvÃz gyűjtés és keringtetés – köszönhetÅ‘en funkcionális működésén kÃvül, fenntarthatóságában is környezetéhez alkalmazkodik.