Golden Cubes Awards 2023
A nemzetközi pályázat magyar mezőnye
Szöveg: Somogyi Krisztina
A MÉSZ második alkalommal hirdette meg az UIA Architecture and Children munkacsoportja által létrehozott Golden Cubes Awards pályázatot, amely az épített környezeti nevelés területének példaértékű munkáit gyűjti össze a világ minden tájáról.
Az első, nemzeti fordulóra 15 kiváló pályamű került Csillag Katalin, Golda János, Szabó Levente építészek, Götz Eszter médiaszakértő és Dúll Andrea környezetpszichológus zsűritagok elé. Az építészeti, ökológiai, esztétikai és pedagógia célokat ötvöző bírálat után 3 kategóriában sikerült magyar pályaművet továbbjuttatni a nemzetközi fordulóba, amelynek zsűrizése április végén lezárul, akkor derül majd ki, hogy az UIA koppenhágai konferenciáján mely alkotások kerülnek kiállításra.
Az Intézmény kategória nyertese a Kortárs Építészeti Központ 14+ Budapest: Városi séták gimnazistáknak című pályamunkája lett. Az elképzelés a tematikus városi sétákat gimnáziumi környezetre adaptálja. Öt különböző helyszínen működő középiskola diákjaival együttműködve készítettek szomszédsági térképeket az alkotók, amely további diákok érdeklődését kelthet majd fel a sétálás és az építészet iránt.
Online média kategóriában a CanArchitects Can Edu Home Edition pályaműve jutott be a nemzetközi fordulóba. A COVID karanténidőszakában a csapat elsőként reagált a szokatlan és nehéz helyzetre és helyezett át az online térbe már jól bevált programjaikból hármat szabad felhasználással, otthoni környezetre adaptálva. A Nyomtatott média kategória győztese GyIK – Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely Alapítvány Landscape – Space – repository+ creations to boast visual-spatial intelligence című könyve lett, amely a szabad alkotáshoz ad évtizedes tapasztalatokra alapozott feladatokat, inspirációkat és módszertanokat.
2023-ban is kiosztott a zsűri különdíjat egy olyan szervezetnek, amelynek nem konkrét projektjét, hanem a működését kívánta elismerni. A budaörsi Húsznegyven Egyesület által a Zichy Majorban megtartott foglalkozások és események a kitűzött szakmai célokon túl jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy megerősödjenek és helyet találjanak maguknak a budaörsi közösségek egy nehéz, agglomerációs szituációban.
A zsűri az Iskola kategóriában nem tudott díjat kiosztani, amely egyben arról is árulkodik, hogy Magyarországon az épített környezeti nevelés nem integrált a közoktatásba, sokkal jellemzőbb, hogy lelkes civil szervezetek, építészirodák és alkotók végzik ezt a tevékenységet, szabadidős programként, egy közérdekű feladattal magukra maradva.