A lélek gyümölcsei
Ráday-ház, Budapesten
ÉpÃtész: Berzsák Zoltán
Szöveg: Dragon Zoltán
Fotók: Hajdú József
Idén adták át az egyszerűen csak református tömbnek nevezhetÅ‘ Ráday-házat, amely magában foglalja a Ráday FelsÅ‘oktatási Diákotthont, a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karát, a Ráday Gyűjtemény Könyvtárát és Bibliamúzeumát és a Dunamelléki Református Egyházkerület Püspöki Hivatalát. A régi épület és az új ház metszéspontjában kialakÃtott elÅ‘csarnok falán Szent Pál Galatákhoz Ãrt levelének sorait olvashatjuk.
A Ráday-ház tárgyalásakor a hűség, illetve a tézis-antitézis ellentétpár egymást kiegészÃtÅ‘ és segÃtÅ‘ fogalmak. Ugyanis a tervezÅ‘, Berzsák Zoltán hűséges volt az épület történeti múltjához, miközben önállóan kezelte az épÃtészettörténeti rétegek tanúfalait. Az épület a történelem hű lenyomata, gondosan Å‘rzi a kaszárnya, a dohánygyár és a 18. század közepe óta kialakuló telekhatárok örökségét. A tömb modern kori története a dohánygyár kiköltözésével kezdÅ‘dött, amikor a református egyház vette meg a telket. A múlt iránti hűség miatt: ugyanis el kellett helyezni a megvásárolt Ráday-gyűjteményt. A szerénység bizonyÃtéka, hogy az épület megfelel az évszázadok során kialakult városszövetnek, és ezáltal a történeti múlt részévé válik. Az átépÃtés során szinte műemlékvédelmi gondossággal jártak el, bár nem művészettörténeti, hanem funkcionális épÃtészeti szemponttal óvták meg a régi épület értékeit, ráadásul megÅ‘rizve mindazt, amit az eredeti épületbÅ‘l meg lehetett tartani, Ãgy a dÃszterem megnövelt méretét és annak vÃzszintes osztását, szerkezetét. A dÃszterem ugyanakkor a korok találkozási fóruma is: a modern tér falait az újragyártott századfordulós falburkoló fapanelek fedik. A teret vÃzszintesen osztó mély karzaton alakÃtották ki a hangstúdiót, illetve a szerkesztÅ‘ségi irodákat. Ami pedig a századfordulóstól vagy moderntÅ‘l eltérÅ‘ kiegészÃtés, újragondolás, az kortárs – ahogyan a műemlékvédelem szabályai diktálják.
A tervezés során szükség volt a békesség és a türelem ajándékára, hiszen az egész folyamat a járvány idejére esett. A leendÅ‘ épület kereteit a felhasználókkal együtt alakÃtották ki: a dialógus során meghatározták a funkciók egymáshoz való viszonyát – és az épület megjelenését is.
Az épület szerényen ágyazódik a városszövetbe, az övpárkányok és a zárópárkányok a szomszédos bérházhoz igazodnak, a Püspöki Hivatal épületének manzárdteteje pedig a záradékvonalat érinti. A ház református módon jó, azaz önfenntartó: a kollégiumi negyedik emelet a vendéglakások szintje, ami szállodai részként is működtethetÅ‘. Az energiaellátás is az önfenntartást segÃti, hÅ‘szivattyúk, napelemek támogatják az energetikát.
ÉpÃttetÅ‘: Dunamelléki Református Egyházkerület, Balogh Zoltán püspök, Veres Sándor fÅ‘gondnoGeneráltervezés: 4 plusz ÉpÃtész Stúdió Kft.
Vezető tervező: Berzsák Zoltán
ÉpÃtész munkatársak: Konyha Katalin, Csintalan Csongor†, Seres Eszter, Rácz Noémi, Szvák Dorottya, Berzsák Barna, Eperjesi Blanka
Történeti homlokzat: Gerák Miklós
BelsőépÃtészet: Ignácz Erika
Kert- és tájépÃtészet: Tézli-Szabó Franciska
Infografika: Zetelaki Eszter
Tartószerkezet: Puskás Balázs, Kerényi Márton
Épületgépészet: Érces Norbert, Herczeg Levente
Épületvillamosság: Kánai Gábor, Kánai Barnabás
VilágÃtástervezÅ‘: Károlyi Nóra
Tűzvédelem: Érces Gergő
Akusztika: Fürjes Andor Tamás
Környezetvédelem: Bérczi Gábor
Közlekedés: Szabó Zsolt
Lift: Benka Csaba
Konyhatechnológia: Földi Gergely
Épületautomatika: Bundy Tamás
Beléptetés, RFID: Sipos István
Projektmenedzserek: Seres László, Mátyás Evelyn Csilla
KivitelezÅ‘: Laterex ÉpÃtÅ‘ Zrt.