Híd a jövőbe
Intermodális csomópont, Kaposvár
Építészek: Simon Viktória, Kertész Bence
Szöveg: L. Balogh Krisztina
Fotók: MÁV, Szecsődi Balázs
A kaposvári intermodális csomópont kialakításának gondolata tíz évvel ezelőtt merült fel. Célja a belvárosban külön-külön – bár egymás közelében működő – távolsági buszpályaudvar, a helyi autóbusz-pályaudvar és a vasútállomás egyesítése volt annak érdekében, hogy biztonságosabbá váljanak az átszállások az egyes közlekedési eszközök között és rendezettebb, kulturáltabb körülmények szolgálják az utazókat. Az intermodalitás kialakítása természetesen lehetőséget biztosított a beavatkozási terület szerkezeti átalakítására és építészeti környezetének minőségi megújítására is.
A beruházás talán leglátványosabb eleme az a ferde pilonos függesztett acélhíd, mely kétszáz méter hosszan – átívelve a vasút, az autóbusz-pályaudvar és a közút felett – köti össze a belvárost a Donnerrel. A nyolc méter széles, íves vetületű híd elválasztott kerékpáros és gyalogos forgalom lebonyolítására épült, közvetlen kapcsolattal (lépcsővel és lifttel) a közös vasúti-közúti peronra és a buszpályaudvarra.
Beruházó: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Generál tervezés: VIKÖTI Kft.
Építészeti és tájépítészeti tervezés: Unitef ’83 Zrt.
Felelős építész tervezők: Simon Viktória, Kertész Bence – Unitef ’83 Zrt.
Felelős tájépítész tervezők: Szűts Orsolya, Ólmosi Katalin –Unitef ’83 Zrt.
Statika: Csikász Gábor – Unitef ’83 Zrt.
Vízi közművek: Bojtár Ádám – Unitef ’83 Zrt.
Vízszigetelés: Higi Balázs – Hdesign Kft.
Tűzvédelem: Decsi György – Fireeng Kft.
Épületgépészet: Gömöri Csaba, Manherz András – Temesvári Tervező Kft.
Épületvillamosság: Peták András – AP Electric Design Kft.
Akusztika: Mesterházy Bea
Akadálymentesítés: Kormányos Anna
Felvonók: Pölöskei Tamás – Makrolián Kft.
Út- és vasúttervezés: VIKÖTI Kft.
Hídtervezés: VIKÖTI Kft. és Jaczó Mérnöki Kft.
Kivitelező: Swietelsky Magyarország Kft.