Metamorfózis a vÃzen
Sport- és rendezvényhajó, Budapest
ÉpÃtészek: Ferencz Marcel, Détári György
Szöveg: Botzheim Bálint
Fotók: Bujnovszky Tamás
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség Latorca utcai székháza sokáig csónakházként is működött, a Moszkva sétány mentén vÃzre szálló helyek voltak, ezek azonban az 1990-es években megszűntek. Azóta napirenden volt a pótlásuk. Végül 2015-ben született meg az ötlet, hogy a székház elÅ‘tti partszakaszon egy felépÃtményes úszómű tökéletesen kiszolgálná a felmerült igényeket. Az új létesÃtménnyel szembeni alapvetÅ‘ kÃvánalom volt, hogy hajótároló, öltözÅ‘k legyenek benne és vÃzre szálló helyet is biztosÃtson. Ezt egészÃtik ki olyan további funkciók, mint a képzési központ, valamint a közösségi- és kiállÃtótér.
Az átalakÃtásra beszerzett vÃzi jármű egy 1800 TS tÃpusú bárka, amit a köznyelvben egyszerűen uszályként ismerünk. A TS bárkákat 1968–72 között gyártotta a MAHART hazai, illetve csehszlovák megrendelésre. A bárka eredetileg szállÃtmányozási feladatot is ellátott, késÅ‘bb átalakÃtották és hÃdépÃtésnél használták. Az újjászületett úszóhajót mégis leginkább az önazonosság jellemzi. A TTS bárka itt nem csak egy alépÃtmény, egy úszó platform szerepét tölti be, hanem átalakulva is önmaga maradt. A bárka saját bordái növekednek fölfelé, és válnak a felépÃtményben fÅ‘ tartószerkezetté. A hajótestbÅ‘l kinövÅ‘ keretek sorakoznak végig az egész épÃtményen, egyszer zárt teret, máskor meg külsÅ‘ tereket, teraszokat definiálva. A külsÅ‘ látványt az ebbÅ‘l adódó sorolás határozza meg leginkább, második kompozÃciós elemként a közöttük elhelyezkedÅ‘ perforált lemezek folthatása működik.
Generáltervezés: NAPUR Architect Kft.
Vezető tervezők: Ferencz Marcel DLA, Détári György DLA
Tervezőtárs: Nyul Dávid
Tervező munkatárs: Holyba Pál
Gépészet: Lucz Attila – Hvarc Kft.
Villamosság: Ivanics Zoltán – Provill Kft.
VilágÃtás: Morvai Zoltán – Be Light Kft.
Statika: Szalai László – Vázterv Mérnök Iroda Kft.
HangosÃtás: Magos Balázs – Intertone Elektroakusztikai Kft.
Tűzvédelem: Horváth Lajos
AkadálymentesÃtés: Pandula András
BelsőépÃtészet: Jahoda Márton – JAAD Kft.
Hajótervezés: Pannon ÉpÃtÅ‘műhely Kft.
Hajógépészet: Pompor Gyula, Varga Imre, Pintér Béla, Barta Barát Bence
Hajóvillamos tervező: Nagy Gyula
VÃzépÃtés: Baksay Zoltán
Kivitelező: MAHART Tiszayacht Kft.