Nyers tégla, lelki ház
Református templom és gyülekezeti ház, Miskolc-Avas
Építészek: Magyari Éva, Pazár Béla
Szöveg: Nagy Károly Zsolt
Fotók: Szántó Tamás
A második világháború alatt rommá bombázott Miskolc városát a szocializmus mintaértékű iparvárosává építették újjá, s ennek a vállalkozásnak egyik nagyprojektje volt az avasi lakótelep. Építése az Avas domb déli-délkeleti lejtőin 1973 és 1985 között zajlott, és a diósgyőri kohászat dolgozóinak és családjaiknak adott volna otthont. A nagy múltú város történelmi szőlőskertjeinek beépítése a kommunista rendszer szimbolikus térfoglalása is volt, a teljes infrastruktúrával kiépült önálló városrészben pedig szakrális épületeknek nyilvánvaló módon nem volt helye. Az ezredfordulón azonban egy nagyon kicsi, önszerveződő magból lassan gyarapodva, de elkezdett felépülni egy önálló, lakótelepi gyülekezet, melyet egy darabig a jezsuiták fogadtak be, s amelynek saját lelki otthon utáni vágya teljesült be a templomot, parókiát és több funkciójú közösségi tereket egyesítő épületben. Magyari Éva és Pazár Béla egy emberléptékű, szerethető épületben válaszol ezekre a kihívásokra. A szürke panelrengetegben a piros téglaépület ugyan egyértelműen jelzi – azzal is, hogy anyagában és színében a jezsuita együttesre rímel – a profán térben megmutatkozó szakrális minőségi másságát, ez a más, a református teológiai gondolkodás alapelvéhez híven, mégis mélyen a környezetébe ágyazott. Egyszerű, szögletes formái, tégláinak ritmusa párbeszédbe lép a panelek szögletességével és ritmusával. A tégla használata – amellett, hogy a református templomépítészet emblematikus emlékeinek anyaga – szimbólum is: egyfelől általában jelzi azt, ahogy a gyülekezet tagjai Péter apostol szerint maguk is, mint élő kövek, lelki házzá épülnek, másrészt a konkrét közösség történetére, felépülésére is reflektál.
Építtető: Avas Dél Lakótelepi Református Egyházközség Miskolc
Vezető tervezők: Magyari Éva, Pazár Béla – MNDP Kft.
Építészek: Bodnár Tibor, Patak Gergely – MNDP Kft.
Statika: Bencze Zoltán – Céh Zrt.
Gépészet: Oltvai András – Oltvai Gépész Stúdió
Elektromos tervezés: Szilágyi Attila
Közmű: Márkus György
Kivitelező: Jánosik és Társai Kft.