Csónakházak, lakóhajók – Bike and Boat
Dunakanyar, Duna Program
Terv és szöveg: Vesmás Péter
A Dunakanyar Térségi Fejlesztési Tanács 2005-ben készítette el a Dunakanyar-beli Duna Programot, melynek egyik fontos célja a nagy múltú dunai vízi- és fürdőélet felvirágoztatása. A Duna vízminősége sokat javult, az országhatárok átjárhatóbbá váltak.
A „Bike and Boat” rendszer lett a Program első megvalósítandó komponense, mely a dunakanyari települések összefogásában megvalósuló vízi- és kerékpáros turizmus hálózatának kiépítését segíti. A Duna mindkét oldalán és a Szentendrei-szigeten kiépülő, a nemzetközi EUROVELO rendszerhez csatlakozó kerékpárút hálózat gyönyörű természeti környezetben, az ártéren vezet, érintve a part menti településeket. A váci oldalon az Ipoly völgyétől Budapestig kész a kerékpárút. A meglévő csónakházak, vízitelepek fejlesztésével, újak építésével a kerékpárosok megálló- és pihenő helyei is kialakíthatók. A klasszikus vízi élet szimbólumának számító csónakházak a helyi lakosok csónakjai tárolását, a vízisport egyesületek otthonát és a hajókölcsönzést biztosítják.
A Duna Programba beszálló települések pályázhattak – közművesített parti telkek biztosításával – a „Bike and Boat” rendszerhez kapcsolódó csónakházak építésére. A „Bike and Boat” bázisok hálózata csónak- és kerékpár tárolására, kölcsönzésére és a bakancsos, kerékpáros és vízitúrázók pihenő- szálláshelyeként szolgál.
Az alaptípusok a folyópart jellegéhez igazodnak. A mentett oldali –a töltés védett oldalán épülő – csónakházaknál csak a vízreszállás és kikötés körülményes. Az ártériek esetében a lábakra állított szállás- és közösségi terek alatt van a csónaktárolás. Árvíz esetén, szezonon kívül a hajók az emeleten, vagy átmenetileg mentett helyen tárolhatók (Kisoroszi, Szentendre).