Épülethomlokzatok elemzése
Környezetpszichológiai szempontok alapján
Szöveg: Losonczi Anna, Sarbak Klára, Dúll Andrea
Fotók: Sarbak Klára
Az épÃtészeti tervezéshez inspirációt és a döntésekben új szempontokat adhat az ember tanulmányozása: hogyan érzékeli, észleli és éli meg környezetét. Mit tudunk a természetes és mesterséges terek észlelésérÅ‘l és mit tehetünk ehhez hozzá, mint épÃtész-tervezÅ‘k? Kutatásainkban a pszichológia területérÅ‘l merÃtett ismereteket épÃtett környezetre értelmezzük. Ebben az Ãrásban a környezet strukturális tagoltságának (részletezettségének, dÃszÃtésének) szükségességét, jelenlétének és hiányának következményeit vizsgáljuk épülethomlokzatok példáján.
Érzékelés és észlelés
Az (épÃtett) környezetbÅ‘l nagyszámú inger érkezik az észlelÅ‘höz, melyeket érzékszervek fogadnak, és továbbÃtanak az agy felé. Az agynak ezt az információhalmazt az észlelés folyamata során értelmeznie kell, ezért szűri, rendszerezi, a meglévÅ‘ ismeretekhez illeszti a beérkezÅ‘ információt: ez az észlelés folyamata. Az épÃtett környezetbÅ‘l az ingerek túlnyomó részét a látás segÃtségével fogjuk fel. A vizuális inger értelmezése, a beérkezÅ‘ képi ingerek csoportosÃtása alakzatokká, a háttér és elÅ‘tér elkülönÃtése, a környezet épÃtÅ‘elemeinek felismerése, a tárgyak azonosÃtása elÅ‘zetes ismereteink és a kontextus segÃtségével történik.1
Ebben az Ãrásban a vizuális észlelés fogalmait épülethomlokzatok elemezésével fogjuk bemutatni. A minket körülvevÅ‘ épületekrÅ‘l az elsÅ‘ információk nagy részét a homlokzatok segÃtségével kapjuk. A homlokzat sok mindent elárul a házról, korántsem csak az elemi észlelés szintjén, és adott esetben olyan kérdéseket is felvet bennünk, amelyekre csak a ház alaposabb felfedezése során kapunk választ. A homlokzat nemcsak a ház funkciójáról, koráról beszélhet, hanem a helyrÅ‘l, tervezÅ‘rÅ‘l, tervezési szándékról is. ElÅ‘ször az észleléspszichológiából ismert Gestalt, vagyis alaklélektani csoportosÃtó elveket ismertetjük néhány jellegzetes homlokzat példáján. A homlokzatok vizsgálatához a művészi komponálásból ismert fogalmakat (ritmus, arány, tagoltság) is felhasználjuk, amelyek segÃtségével árnyaltabb módon tudjuk bemutatni a pszichológiai megközelÃtést. Ezen kÃvül a vizuális ingerek szemlélÅ‘re gyakorolt hatásával is foglalkozunk, esetünkben azzal, hogy
milyen észleleteket hÃvnak elÅ‘ a vizsgált látványok. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a szemlélés tárgya idÅ‘ben nem állandó képet mutat, hiszen a körülmények, a szemlélÅ‘, vagy éppen a szemlélt homlokzat változásai ismét új észleleteket eredményezhetnek.