Fejlesztés terhe mellett
Ingatlanfejlesztők a párbeszédért
Szöveg: Radványi Gábor
Fotók: Corvin Projekt, Futureal
Az ingatlanfejlesztÅ‘i szakma ritkán kap hangot épÃtészeti szaklapokban. Ez a jelenség azonban ellentétben áll azzal a ténnyel, hogy Budapesten például a rendszerváltás óta néhány ingatlanfejlesztÅ‘ pontosan annyit fektetett városfejlesztési projektekbe, mint maga a FÅ‘város – utóbbi azonban, térségünkben gyakorlatilag egyedül, máig nem alkotott egységes városfejlesztési koncepciót. Az alábbi Ãrás ingatlanfejlesztÅ‘ szerzÅ‘je párbeszédet kezdeményez az épÃtészet, a megbÃzók és az önkormányzati döntéshozók köreivel – a szerk.
Egy várost, települést a területek tulajdonosi struktúrája alapján két részre lehet választani: közterületekre és magántulajdonban lévÅ‘ ingatlanokra. Ezek összessége, illetve együttműködése jelenti a várost, meghatározza a városi élet tereit és azok minÅ‘ségét. A két terület aránya egyértelműen befolyásolja a város élhetÅ‘ségét, fejlettségét, valamint fejleszthetÅ‘ségét. Elég, ha csak a széles, ezáltal fasorokkal szegélyezhetÅ‘ utcákra, a város léptékéhez illeszkedÅ‘ közparkokra vagy a fejlesztési területekre gondolunk. MindezekbÅ‘l következik, hogy egyoldalúan is lehet gondolkodni a városról és zászlóra tűzni a városfejlesztést, figyelmen kÃvül hagyva a két eltérÅ‘ területegység különbségeit, mozgatórugóit – de hosszú távon ez önámÃtás, mert torz képet, élhetetlen miliÅ‘t, fenntarthatatlan települést eredményez. Mit ér egy felújÃtott burkolatú fÅ‘utca, amelyet düledezÅ‘ műemlékek, felújÃtatlan társasházak és kiadatlan üzletek szegélyeznek? Szabad-e olyan szabályozási tervet elfogadni, amely a telkek beépÃthetÅ‘ségét olyan keretek között határozza meg, ami az adott lokáció esetében az ingatlanpiacon értéktelen, Ãgy használhatatlan telkeket teremtenek? FelelÅ‘s döntés-e műemléki védelmet úgy elrendelni, hogy az épület reális hasznosÃthatóságának feltételeit nem veszik számÃtásba, konzerválva, pontosabban pusztulásra Ãtélve Ãgy az épÃtett környezet értékeit?
Ezeket a kérdéseket a települési döntéshozók gyakran negligálják. Persze, hiszen nem szakemberek – válaszolják ilyenkor az épÃtészek, településtervezÅ‘k, elhárÃtva szakmájuk felelÅ‘sségét ezekben a kérdésekben. Sajnálatos módon azonban rendszerint Å‘k sem szakemberek az ingatlanállomány működése terén. A településtervezés nem vizsgálja a valós ingatlanpiaci igényeket, és a meglévÅ‘ állapot feltérképezése alapján rögzÃti szubjektÃv vÃzióját. A városra mint terepasztalra tekint, miközben a város nem a házakról szól, hanem az emberekrÅ‘l, akik azokba élni fognak. Nem azok, akik most ott élnek, hiszen a fejlesztésnek a város jövÅ‘beni igényeit kell figyelembe vennie.
A lakosság véleményét egyéb tényezÅ‘k miatt is óvatosan kell kezelni, hiszen kevés ember tudja reálisan megÃtélni a lakókörnyezetével kapcsolatos elvárásait, és a biztonság, tisztaság sztereotÃpiáin túl megfogalmazni, vagy akár csak végiggondolni azokat. Többnyire az emberekben lakozó természetes önzés determinálja a megÃtélésüket. A városban élÅ‘k magánérdekeinek összessége pedig nem azonos a város érdekével, nem feleltethetÅ‘ meg egy kaotikus vektorhalmaz eredÅ‘jével, még akkor sem, ha ez tűnik a leginkább demokratikusnak. Egyrészt olyan sok szempontrendszer érvényesül akárcsak egy ember döntései, vágyai és élete meghatározójaként, amelyek súlyozása lakossági léptékben átláthatatlan. Másrészt a magánérdekek kifejezÅ‘dése nem kezeli az idÅ‘beliséget, a lakókörnyezet felértékelÅ‘dését vagy lecsúszását, az ebbÅ‘l adódó társadalmi változásokat és Ãgy az idÅ‘vel változó helyi igényeket. A lakossági fórum ideális terepül szolgálhat egy politikus számára a választói óhajok feltérképezésére, de összetétele determinálja a konzervativizmusát, a városrész változásának, Ãgy fejlÅ‘désének ellenzését.
Ha a városfejlesztésre mint a belátható jövÅ‘ben a városban felmerülÅ‘ igények kielégÃtésének eszközére gondolunk, akkor a lakossági igény csak egy a sok szegmens közül. Magában foglalja persze az élet különbözÅ‘ területeit, az ott megfogalmazódó elvárásokat a csecsemÅ‘tÅ‘l a nyugdÃjasig, a segédmunkástól a büntetÅ‘bÃróig, a mozgássérülttÅ‘l a sportolóig, a gyalogostól az autósig – nem kifelejtve a kerékpárosokat és a kutyásokat. Az élettelen rész és annak igényei azonban nem kerülnek be az összképbe. Az épületek nem szobrok, a műtárgyak, utak és közművek nem céltalan térelemek, funkciójuk van, és ezen keresztül igényeik vannak a saját, szintén bonyolult szempontrendszereik szerint. Adott pillanatban talán az épÃtmények tulajdonosai tudnak a legtöbbet ezekrÅ‘l az igényekrÅ‘l, függetlenül attól, hogy köz- vagy magántulajdonban vannak, de ha csak az aktuális helyzetet nézzük, megint a lakossági fórum csapdájába kerülünk.
Ha valaki fejleszteni akar, akár várost, akár ingatlant, a jövÅ‘t kell látnia, nem elképzelnie, hanem feltérképeznie. A jövÅ‘t nem megálmodni kell, hanem a társadalmi és gazdasági folyamatok logikus változásait figyelembe véve a fejlÅ‘dés lehetséges útvonalai mentén feltárni. Több jövÅ‘kép van, és felelÅ‘sen dönteni fejlesztésrÅ‘l csak ezek összességének megismerését követÅ‘en lehet. Ezzel csak az foglalkozik alaposan, akinek érdeke fűzÅ‘dik ehhez, és ahogy a mai világ működik, ez a saját, jól felfogott anyagi érdeket jelenti. (Sajnálatos módon a közpénzek felhasználása során ez a tÃpusú érdek nem artikulálódik, ehhez az ilyen helyzetben kevés helyen tapasztalható bölcsesség szükséges.)
Ezt az átfogó döntési mechanizmust a piac kényszerÃti ki, és a termékek fejlesztése során ezen elvek szerint készülnek a mindennapi életben bennünket körülvevÅ‘ tárgyak. A termékfejlesztés olyan szellemi folyamat, amelynek során a terméktervezÅ‘ célja a piaci igények, sÅ‘t a jövÅ‘beni, a vásárlók által a tervezés stádiumában még csak nem is ismert vevÅ‘i vágyak minél tökéletesebb teljesÃtése. Természetesen a profit érdekében, de az csak a vevÅ‘i elégedettségen keresztül realizálható. Henry Ford mondta egyszer, hogy ha megkérdezné az emberektÅ‘l, hogy mire vágynak, mindenki azt mondaná: gyorsabb lovakat szeretne venni.
Amit ezek után látni kell, hogy funkciójától függetlenül az épület csupán csak egy termék. Lehet, hogy szentségtörés ezt leÃrni e lap hasábjain, ám az épÃtészet mindezek alapján termékfejlesztés. Ez nem a szakma becsmérlése, hiszen egy sportautó megtervezése legalább olyan komplex tervezÅ‘i feladat, mint egy épületé. A design és a funkció harmóniája mindkét esetben alapkövetelmény. A különbség ma még az, hogy a piaci vélemény visszacsatolása a tervezésrÅ‘l sokkal direktebb az autógyártásban, mint az épÃtészetben.
Ahogy egy autógyárban a stratégiai döntéseket nem a tervezÅ‘csapat vagy az összeszerelÅ‘ munkás hozza meg, úgy az épületek esetében sem az épÃtész vagy a kÅ‘műves kompetenciája, hogy az ingatlanfejlesztési döntéseket meghozza. Van egy olyan szakembergárda, amely végigkÃséri a terméket, azaz az épületet teljes fejlÅ‘désén, az ötlettÅ‘l a fejlesztési folyamaton keresztül a megvalósulásig, sÅ‘t sok esetben azon túl, az üzemeltetési fázisban is. A szakmák társadalmi megÃtélésében az épÃtészek messze megelÅ‘zik az ingatlanfejlesztÅ‘ket, akiket a többségi vélemény valahol az ingatlanbróker és a telekspekuláns köré helyez. Kevesen tudják azonban, hogy például az IngatlanfejlesztÅ‘i Kerekasztal Egyesületét alkotó 16 meghatározó ingatlanfejlesztÅ‘ cég az elmúlt 16 évben közel 1600 milliárd Ft értékben hajtott végre fejlesztéseket Budapesten. Ez éves szinten megegyezik a fÅ‘város fejlesztésére fordÃtott 100 milliárd Ft-tal. Ennek alapján látható, hogy amikor Budapestre tekintünk a magán- és közterületekre történÅ‘ felosztás alapján, akkor a város formálásában az ingatlanfejlesztÅ‘k hatása megkérdÅ‘jelezhetetlen, a közszférával legalább megegyezÅ‘ szintű befolyással bÃr.
Ezek a szakemberek – a tervezÅ‘khöz hasonlóan – az OTÉK elÅ‘Ãrásai alapján vizsgálnak telkeket, épületeket, ahogy az épÃtészek. Részt vesznek a tervezési program összeállÃtásában, véleményezik a terveket, költségelemzéseket készÃtenek a kiviteli tervbÅ‘l, tehát egy épület megszületésének aktÃv részesei. Azt azonban fontos látni, hogy döntéseik hátterét a piac ismerete adja. Tervtanácsokon rendszeres kifogás a tervekkel szemben, hogy teljes mértékben kihasználják a beépÃtési paramétereket. Ugyanakkor a telek értékelésénél pontosan a beépÃtési paraméterek adta lehetÅ‘ségek határozzák meg egyértelműen a telek értékét. Hasonlóképpen az épÃtész szakma döbbenten áll a sok kis lakást épÃteni szándékozó ingatlanfejlesztÅ‘k elÅ‘tt, figyelmen kÃvül hagyva azt a tényt, amelyet a fejlesztÅ‘i oldal pontos piackutatások alapján ismer, miszerint továbbra is az ilyen méretű lakások azok, amelyeket az emberek meg tudnak vásárolni. Az épÃtészképzés során egyik tervezési tárgy esetében sem szempont az épületek hatékonysága, pedig az ingatlanpiacon az egyik legfontosabb mérÅ‘szám, hogy a funkciókat mennyire megfelelÅ‘en helyezik el egy épületben. A tervezés során a kivitelezési költségek folyamatos és pontos koordinálása sem jellemzÅ‘ a hazai mérnöki gyakorlatra. EzekbÅ‘l a példákból is látszik, ahhoz, hogy egy épület megépüljön, nagyon sok szakma együttműködésére van szükség.
Ha egy település vagy településrész tervezésénél, revitalizációjánál, IVS-ek megalkotásánál vagy akár csak egy KSZT elfogadásánál senki nem képviseli az épületek megvalósÃtásához ilyen mértékben fontos szempontokat, akkor elbÃrálása nem reális alapon történik, és olyan hibákat generálhat, amelyek hosszú távon jelentkeznek. Közérdekre hivatkozva fejlesztéseket gátolni, túlzott mértékű igényeket támasztani településrendezési szerzÅ‘désekben, beruházásokat blokkolva Ãgy, szélesebb körben vizsgálva nem lehet a köz érdeke. A szabályozások úgy születnek, hogy nincs melléjük rendelve korrekt, ingatlanpiaci tényeken alapuló megvalósÃthatósági tanulmány. Pedig a szakemberek rendelkezésre állnak, sok esetben telektulajdonosként érintettek, és nagyobb ismeretanyaggal rendelkeznek a fejlesztés környezetérÅ‘l, mint bárki más, hiszen gazdasági döntéseik meghozatalában ez alapvetÅ‘ szempont. Hiszem, hogy minden esetben ésszerű kompromisszum található, amellyel az ingatlanfejlesztÅ‘ és a köz is jól jár. Több magyarországi fejlesztés is megmutatta már, hogy igazán csak az a fejlesztés tud sikeres lenni, ahol a környéken élÅ‘k, az érintett önkormányzatok, a célközönség és a fejlesztÅ‘ is megtalálja saját számÃtását, és nyertesként élhet meg egy beruházást. Ehhez azonban a legfontosabb alap a kezdeti közös gondolkodás és a kommunikáció. Az ingatlanfejlesztÅ‘k célja, hogy olyan városokat segÃtsenek épÃteni, amelyek élhetÅ‘ek, működÅ‘képesek és fenntarthatók.