Kicsiben a világ
II. Nemzetközi Makettfesztivál, Műcsarnok, 2010. november 13.-16.
Szöveg: Götz Eszter
Másodszor rendez makettfesztivált a Kortárs ÉpÃtészeti Központ. Az elsÅ‘ 2008 novemberében még a Szervita téri irodaházban, a bezárás elÅ‘tti napokban, a szocreál kÃsértetházban bóklászó látogatóknak emeletenként lerohadt irodaszekrények között, kellett megtalálni az összesen száz makettet. Elementáris élmény volt a fesztivál három napja.
Az idei, második esemény már a Műcsarnok termeibe költözött, és a válogatás is ennek megfelelÅ‘en jól fésültre sikerült. Húsz országból hetven makett jött, többségük profi eszközökkel készÃtett, látványos darab, alig hasonlÃt a 2008-as felhozatalra, ahol a legegyszerűbb anyagoktól a profi épületmakettig széles volt a skála. Most szinte mind akkurátusan, laikus számára is érthetÅ‘en ábrázolta a tervezett ház tömegarányait, a környezÅ‘ térviszonyokat. A koncepció metaforikus rögzÃtése egy vagy több anyagban itt nem jellemzÅ‘; inkább a szerkezet, az arányok, a viszonyok tárulnak fel, gyakran asztal méretű makettek révén. Kicsit hiányzik persze a hirtelen készült, egyszerű anyagokból eszkábált, de annál hatásosabban a gondolat magját hordozó makett tÃpus, ami az elÅ‘zÅ‘ fesztiválon sok projektet hozott megközelÃthetÅ‘, érthetÅ‘ és átélhetÅ‘ módon testközelbe, de elfogadom: ez itt már a profi makettek találkozója. Néhol azért megcsillant egy-egy szellemesebb metafora, anyagban vagy formálásban, de nem volt jellemzÅ‘ a kiállÃtás egészére.
A digitális tervezés térnyerésével párhuzamosan az épÃtészeti gondolat alakulása egyre jobban elszakad az anyagtól. A folyamattal párhuzamosan, éppen abból fakadóan, fölértékelÅ‘dik az épületmakettek szerepe: nem csak kiegészÃtik a háromdimenziós látványterveket, hanem valóságossá alakÃtják a koncepciót. A terv nyilvánul meg bennük, de még az épÃtés mentén kötelezÅ‘ kompromisszumok nélkül; a gondolat tisztán ölt bennük materiális formát. Az a tárgy, amit az épÃtész munkafázisként, a bemutatáshoz, vagy akár önálló műalkotásként makett formájában fogalmaz meg, úgy tárja fel az eredeti vÃziót, hogy felmutatja az épület és a környezet viszonyát, a kapcsolatokat, a térbeli tulajdonságokat is. A hagyományos kézi formálás, a számÃtógépes tervezés és az anyag jellemzÅ‘i egyedi tárgyat hoznak létre, valamit, amit akár az épÃtész önarcképének is felfoghatunk. Bizonyos szempontból személyiségük is van: mÃg a maketteket korábban a projektek lezárulta után többnyire kidobták, a nevesebb épÃtészirodák munkái ma már gyakran műtárgynak számÃtanak; a fesztiválra is érkeztek több tÃzezer euró biztosÃtási értékű makettek.
A kurátorok, Somlyódy Nóra és Szemerey Samu nem csupán maketteket kértek a tervezÅ‘ktÅ‘l, hanem föltettek néhány egyszerű kérdést is: hogyan használja a makettet a tervezésben? Van-e saját makettezÅ‘ műhelyük, vagy másokkal készÃttetik el? A legtöbb makettnél a leÃrások és a tervezÅ‘k felsorolása mellett a makettekre vonatkozó válaszok is olvashatók, amitÅ‘l az egész anyag nem csupán épÃtészeti, de tervezés-módszertani tanulmány is lett. Shigeru Ban Metz-i Pompidou központja és a siófoki kulturális központ pályázatára beérkezett munkák, Lévai Tamás sanghaji EXPO-pavilonja és Kis Péter konstrukciója az állatkerti Nagysziklához, Sauerbuch és Hutton múzeum-terve és a pécsi Nagy KiállÃtótér tervei, a madridi Prado bÅ‘vÃtésére született terv és néhány egészen kiváló diplomamunka – köztük Béres Attila KépcsÅ‘-vetÃtÅ‘je –, vagy éppen a Studio Modelart kutatási projektje arról, hogy az origami-szerkezet hogyan képes modellálni az épÃtészeti formákat: impozáns anyag jött össze. A kurátorok ezúttal egyetlen épÃtészeti műfajjal foglalkoztak: a makettek mindegyike múzeumok, kiállÃtóhelyek, bemutatóhelyek, régészeti parkok tervét jelenÃti meg. A kortárs múzeumépÃtészet legjobb produktumai vonultak fel tehát a Műcsarnokban, a négy nap alatt számos eseménnyel, makettpárbajjal, kerekasztal-beszélgetésekkel és a makettkészÃtÅ‘ technológiák – kicsit talán túl sok helyet elfoglaló, Ãgy a kiállÃtási anyaghoz képest jelentÅ‘ségében túlértékelt – seregszemléjével.