Új evangélikus templomok
Szerk. Krähling János és Vukoszávlyev Zorán, fotók: Hajdú József
Luther Kiadó, 2008, 319 oldal
Az elmúlt húsz évben, a rendszerváltás óta épült evangélikus templomokat bemutató reprezentatív kötet egyszerre ünnepe híveknek és magyar építészeknek. Szinte az összes épületet bemutatták az építészeti folyóiratok – ez a szaksajtó hétköznapi teendője. E kötetbe szerkesztett gyűjtemény megjelenése azonban mind tartalma, mind kvalitása okán ünnepi esemény. Utoljára 1944-ben jelent meg Győry Aranka hasonlójellegű összegzése, Újabb evangélikus templomok címmel – a Kemény Lajos és Gyimesi Károly szerkesztette Evangélikus templomok kötet egy fejezeteként. A háború után még befejeztek néhány megkezdett építkezést, majd 40 évvel később Makovecz Imre siófoki templomáig kellett várni a jelenleg is tartó fellendülésre. A kötet rajzanyaga – Dobosi Linda és Holovi Marianna egyetemi hallgatók, illetve a fotók, Hajdú Józsefnek, lapunk fotográfusának kitűnő munkája – segíti a jövőben templomépítésre vállalkozó közösségek tájékozódását.
A tanulmányok szerzői, Hafenscher Károly, Krähling János, Masznyik Csaba, mind történeti értelemben, mind a kortárs európai összehasonlításban építészettörténeti igényességgel helyezik el ezt a teljesítményt időben és térben, de rámutatnak arra is, hogy a magyarországi történelmi egyházak egyike, a lakosság 3%-át kitevő gyülekezeteivel jóval számarányát meghaladó, kultikus-kulturális tettet valósít meg.
Masznyik Csaba külön alfejezetben méltatja Kocsis József szentendrei templomát (a belsőépítészeti teljesítményért a Kocsis-testvérek, Barnabás és Gáspár március 18-án vehették át az Év Belsőépítésze díjat.). A fejezet továbbá Benczúr László, Nagy Tamás, Pazár Béla templomait, Csomay Zsófia és Krähling János egy-egy templomát emeli ki az elmúlt 20 év evangélikus templomépítészetéből, összegezve az építészetkritika által már kialakult értékrendet.
Harmati Béla László tanulmánya Kortárs egyházművészeti alkotások evangélikus templomainkban címmel kísérli meg tárgyilagosan elemezni a téma minőségeit, elismerve, hogy a „három T” rendszere hosszasan visszavetette az alkotókat.
Az inventárium alapos és szemet gyönyörködtető (grafikus tervező: Hübner Dóra). A kötetet záró névmutatók és a német, illetve angol nyelvű összefoglaló kézikönyvnek is alkalmassá teszi az albumot.
Szegő György