Tisza erdei iskola és tanösvény
Terv és szöveg: Szász Levente
Konzulens: Göde András
Magyarország északkeleti régiója hazánk egyik legszegényebb területe. Etnikai és gazdasági problémákkal küzdenek az emberek, melyek torzÃtják az ott élÅ‘ gyerekek gondolkodásmódját, világnézetüket is. Erre a problémára próbál részben megoldást találni a Borsod és Szabolcs megye határán húzódó ártéri területre tervezett iskola. Itt a gyerekek képességeiket fejlesztve a gyakorlatban próbálhatnak helyt állni, társaik segÃtségét kérve a különbözÅ‘ erdei felfedezésekkor, ezzel kÃsérletet téve arra, hogy elÅ‘Ãtéletek nélkül kialakulhasson egy kölcsönös bizalom embertársaik felé.
A kÃgyózó Tisza sokszÃnű életet hoz létre maga körül, lehetÅ‘séget nyújtva ezzel kirándulások, táborok megszervezéséhez. A Cigánd és Dombrád határán húzódó ártéri terület egy potenciális hely arra, hogy a gyerekek felfedezhessék a környezetüket. A terv lehetÅ‘séget ad nomád jellegű elszállásolásra, ami egy lábakra állÃtott gyűrű formájában testesül meg. Nyitható-zárható falaival kifelé a természettel kommunikál, befelé pedig egy bensÅ‘ségesebb, a gyerekeket óvni próbáló légkört teremt. Ezt egészÃti ki a néhol hálón felfüggesztett tanösvény és a gyűrű szerkezetét használó csónakház.
A minket körülvevÅ‘ környezet befolyásolja kedélyünket, viselkedésünket, a világról alkotott képünket. Folyamatos kölcsönhatásban vagyunk a természettel, legyen az mesterséges vagy természetes. E témakörön belül az otthonosság érzése egy olyan még nem teljesen felfedezett környezetpszichológiai terület, ami épÃtészként alap köve lehet tervezési módszereknek. A szakdolgozatban javasolt terv ezen a vezérvonalon haladva nyit ki ajtókat és próbál válaszokat adni az otthonosság témájában felmerült kérdésekre.