• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Megértett üzenet

    A keszthelyi vasútállomás felújítása

    Építész: Flachner Szilvia
    Szöveg: Okrutay Miklós
    Fotók: Flachner Szilvia

    A közelmúlt tárgyi-fizikai világához való viszonyulás sajátos tudatosságot kíván. A több generációval korábbi korok hagyatékában könnyebben igazodunk el, egyértelműbb az érték fogalma, amit önmagában akár az adott objektum kora is képviselhet. Ezzel szemben a mindennapok során megszokott, részint agyonhasznált és elhanyagolt közvetlen környezetben felismerni az értéket, amit örökségként magunkkal vinni érdemes, jóval nagyobb kihívást jelent. Ilyen érzések ébrednek a 60-as évek építészetével kapcsolatban is; ha még működik, használjuk, de leginkább arra várunk, hogy mikor váltható fel végre valami újra.
    Nem véletlenül születnek ezek a gondolatok a keszthelyi vasútállomás felújítása kapcsán. Jellegzetes – egyébiránt egy, a 20. század első éveiben épült monarchiabeli típusépületből átformált – állomásépület a hatvanas évek elejéről, mindazt képviselve, ami egy ilyen korú épülettel történhet. A folyamatosan rárakódó rétegek alatt már alig sejlik föl az egykor nagyon is mélyen végiggondolt, működő és szerethető világ, ahogy egy eltalált dalszöveg összegzi, a „penetra nem retró” (Magashegyi Undergrund: Metróhuzat), egyértelmű az elutasító attitűd.
    A felújítás legnagyobb érdeme éppen az, ahogy az építész, Flachner Szilvia örömteli lendülettel fedezi fel magának az adott hely, az adott ház legfontosabb üzenetét, de talán még inkább az, amilyen átgondoltan, összefogottan közvetíteni is tudja mindezt felénk. Ezen belül is elsődleges a kompozíció erejének megérzése. Az egyemeletes fő tömeget földszintes üzemviteli épületrész, valamint az állomás működéséhez szükséges, pavilonszerűen tagolt vizesblokk és üzlethelyiségek egészítik ki, mindezt egységes látvánnyá az együttest összefogó perontető teszi. A felújítás során választott megoldások mindennek hangsúlyozását olyan erővel szolgálják, hogy maga a kompozíció az eredetinél is erőteljesebbé vált.

    Generáltervezés: MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztálya
    Vezető tervező: Flachner Szilvia
    Belsőépítészet: Göde Ferenc – KROKI Studio
    Tájépítészet: Tóth Renáta
    Tartószerkezet: László Zoltán
    Épületgépészet: Hegyi László
    Épületvillamosság: Turi Ádám
    Közmű: Halász Adrienne
    Úttervező: Balogh Péter
    Rehabilitációs tervező: Székely Márta