Fátyoltánc
Iszlám Művészetek Csarnoka a párizsi Louvre -ban
ÉpÃtészek: Mario Bellini, Rudy Ricciotti Szöveg: Götz Eszter
Fotók: Musée du Louvre, Mario Bellini Architects
A világ leglátogatottabb múzeuma, a párizsi Louvre idén szeptemberben nyitotta meg 3000 m2-es új épületszárnyát, melyet az iszlám művészet bemutatásának szentelt. Háromezer műtárgy kapott benne helyet – legnagyobb részük korábban is a Louvre birtokában volt, de eddig raktárban állt –, közöttük számos monumentális alkotás.
A 2000-es évek franciaországi belpolitikáját alapvetÅ‘en meghatározza az észak-afrikai országokból érkezÅ‘, óriási bevándorlási hullám, ami az iszlám identitás és a befogadó társadalom között egyre súlyosabb konfliktusokat gerjeszt. Az Iszlám Szárny aktualitása tehát a művészeti szempontokon túl konkrét társadalmi olvasatot is kÃnál. A tény, hogy a Louvre 23 évvel korábbi modernizációja – I. M. Pei impozáns bejárati üvegpiramisának felavatása – óta ez a legnagyobb épÃtészeti beavatkozás a múzeum épületén, önmagában is mutatja a téma hangsúlyos voltát. A csaknem százmillió eurós költségvetés egyharmad részét a francia állam finanszÃrozta.
Ráadásul az Iszlám Szárny különleges formai-szerkezeti megoldással készült: a Szajna felé esÅ‘ ún. Visconti-udvart elfoglaló, kétszintes pavilon fölé látványos üvegtetÅ‘ borul, melynek alakja egy finom gesztussal fellibbenÅ‘ fátylat idéz. A természetes fény által megvilágÃtott földszinten a 7-11. századi, az alagsorban pedig a 11-18. századi műveket állÃtják ki, a kiállÃtás földrajzi értelemben a Spanyolországtól Indiáig terjedÅ‘ területet fogja át.
ÉpÃtészek: Mario Bellini, Rudy Ricciotti
Tervezés: Mario Bellini Architects, Agence Rudy Ricciotti Architecture
ÉpÃtész tervezÅ‘k: Giovanna Bonfanti, Giovanni Cappelletti, Maurizio Di Lauro
KiállÃtási installáció: Mario Bellini, Renaud Pierard
Statika: BERIM
Tetőszerkezet: Studio Majowiecki
Homlokzat: Andrea Compagno