KözösségfejlesztÅ‘ épÃtészet a szükségben
Társadalmi integrációt célzó épülettervezési stratégiák néhány nemzetközi példa kapcsán
Szöveg: Tánczos Tibor
Egyre többen ismerik fel, hogy ma már nem csak erény kérdése a társadalom peremén élÅ‘k segÃtése. Ahogy növekszik a tömeges elszegényedés, eladósodás és lakóhelyvesztés szociális és politikai terhe, úgy válik érzékelhetÅ‘vé a lakosság különbözÅ‘ rétegei közötti kölcsönös függés, a kikerülhetetlen érdek- és sorsközösség. Nem kell nagylelkűnek lennünk, elég, ha tisztánlátók vagyunk. Ha akarjuk, ha nem, osztozunk a közös történetben.
A szÅ‘nyeg alá söpört problémák a városok szegénynegyedeiben és a periférikus régiók települési zárványaiban tornyosulnak. A rossz fizikai és mentális állapotban lévÅ‘ emberek növekvÅ‘ tömegét azonban többé-kevésbé demokratikus feltételek között, legalább valamilyen minimális szinten el kell tartani. A helyzet kimozdÃtásához pedig sok egyéb mellett az épÃtész szerepe is átértékelésre vár. A szakmának ki kell szélesÃtenie a határait és részt kell vállalnia olyan módszerek kidolgozásában, amelyek eredményesebbek a társadalom peremére szorult, állami gyámkodás alatt élÅ‘ emberek rehabilitációjában.
A következÅ‘kben megvizsgált épÃtészeti megközelÃtések szerint a szegénység legfontosabb okai nem az anyagi tényezÅ‘k vagy az elégtelen infrastruktúra, hanem a nevelés, a szervezés és a kapcsolati tÅ‘ke hiányosságai. Ezek a stratégiák azt használják ki, hogy a szociális problémák kezelése sokkal hatékonyabb a szomszédsági, baráti, közösségi kapcsolatokba beágyazva, mint a szélsÅ‘séges társadalmi elkülönülés körülményei között. A különbözÅ‘ földrészekrÅ‘l származó alábbi példák mindegyikénél hangsúlyosak a költséghatékony épÃtés és üzemeltetés szempontjai is, de legalább ugyanekkora szerep jut bennük az épület létrehozása és a megvalósult környezet használata során kifejtett közösségfejlesztésnek. Bár a szociális fenntarthatóság az épülettervezés területén is az egyre sűrűbben emlegetett célok közé tartozik, a témához mégis gyakran homályos, szegényesen definiált koncepciókat társÃtunk. Az alábbi nemzetközi példák segÃtségével a célom a kérdéskör néhány eltérÅ‘ aspektusának jobb megvilágÃtása. ElÅ‘ször az épÃtészeti folyamat használatbavétel elÅ‘tti szakaszára fókuszálva hÃvom fel a figyelmet a leendÅ‘ használók szociális nevelésének potenciális lehetÅ‘ségeire, majd az identitásképzés szerepét kiemelve térek rá az épÃtészet szférájához szorosabban kapcsolódó eszközökre. A dolgozat második felében részletesebben megvizsgálom egy programalkotásában is újszerű, a lakókörnyezete számára szociális gyújtópontul szolgáló beruházás közösségépÃtési módszereit. A három példánál közös elem az épÃtészeti participáció, azaz a használók bevonása a tervezés és megvalósÃtás folyamatába.