13. Nemzetközi ÉpÃtészkongresszus
2016. március 16.
Szöveg: Zöldi Anna
A 13. Nemzetközi ÉpÃtészkongresszus érzékenyen reagált arra, ami ma leginkább izgatja Európát: a kultúrák találkozása mottóval hÃvta meg idei elÅ‘adóit. Valódi külföldi elÅ‘adó mindössze öt volt, mégis valódi keresztmetszetet kaptunk, szellemesen a hazai viszonyokra reflektáló keretbe szerkesztve. A sort magyar tervezÅ‘k külföldi munkái nyitották, és a legidÅ‘szerűebb Magyarországra érkezÅ‘ import épÃtészet, a Városligetbe szánt Nemzeti Galéria terve zárta. A külhoni példák közti intermezzoként pedig a hazánkban élÅ‘, illetve alkotó külföldi épÃtészek gyÅ‘zködték derűsen a hallgatóságot arról, hogy Magyarország egyenesen paradicsom az épÃtészek és az épÃtészet számára. Élmény volt megismerkedni az Isztambulon kÃvül Londonban is irodát működtetÅ‘ török Emre Arolat érzékeny, és elmélyült elemzésen nyugvó munkáival, Enrique Sobejano Dél-Amerikától Észországon át KÃnáig ÃvelÅ‘ gondolati Ãvével, Louis Hutton kissé németes alaposságával, Rem Koolhaas irodájának, az OMA-nak tükörszervezetével, a virtulis épÃtészeti tartalmakat – kutatást, oktatást kommunikációt – szolgáló részlegével, az AMO-val, vagy a vitatott városligeti projekt egyik vitathatatlanul érdemdús résztvevÅ‘jével Kazuyo Sejimával. A legizgalmasabb felfedezést talán mégis a magyar vonatkozású anyag nyújtotta. A hazai gyakorlatra reflektáló megszólalások a modernitás itthon nem eléggé méltányolt jótéteményét helyezték a fókuszba: a kulturális nyitottságot.
Barnczik Márta művészettörténész a szocialista évtizedek exporttervezésének termését vette számba, melyet jórészt még a szakma sem ismer, és ennek folytán a kortársak sem tartottak kellÅ‘ becsben – holott hatalmas és gazdag anyagról van szó, amely a földrajzi távolság miatt nehezen kutatható. A még élÅ‘ tervezÅ‘k visszaemlékezései és a globális kukker segÃtségével azonban a magyar épÃtészettörténet amúgy is mostohán kezelt modern kori örökségének ez a szelete is felkerülhet a palettára. Különösen fontos és aktuális ez akkor, amikor a modern örökség ideológiai és esztétikai okokból könnyen esik áldozatául a – Bardóczi Sándor találó meghatározását kölcsönvéve – populáris historizmus térnyerésének. Oliver Sales, Dick Sikkes és Anthony Gall a kortárs gyakorlat felÅ‘l igyekezett rávilágÃtani, hogy a joggal kárhoztatható épÃtészeti hungarikum, a sápÃtozó önsajnálat indokolatlan. Szerintük mind a magyar épÃtÅ‘ipar egyedi részleteket is kivitelezni képes szakmai tudása, mind a hazai pályázati rendszer elég szabadságot biztosÃt az épÃtészeti gondolat szárnyalásához. Egyvalamit azonban mind kiemeltek, és ez mindenképp megfontolásra méltó: a hazai épÃtészeti hierarchia, a Mester-kultusz visszahúzó erejét. A nyitottság az egyetlen üdvözÃtÅ‘ út, hiteles kortárs épÃtészet csak ideológiák és generációk termékeny kölcsönhatásából tud megszületni.
Földrészek és kultúrák mátrixa egyértelmű tanulságot nyújtott: a számtalan inger és kontextus-lehetÅ‘ség közepette egyetlen kapaszkodó lehetséges: az erÅ‘s és következetes gondolatiság, egyfajta koncepció-alapú épÃtészet, amely visszanyúl az épÃtészet organikus eredetéig, és harsány gesztusok nélkül épÃt használható tereket a globális városi kultúra számára.